میان عامه مردم آنها که بر محور این مکتب جمع می شوند و شکل می گرفته و از تقدم و الویت خاص برخودارند، آنها می شوند “امت”، امت غیر از ناس است، اسلام در خدمت همه ناس است، ‌صلاح همه را می خواهد، ‌نه فقط صلاح مسلمانان را، نظام اسلامی به سعادت کل بشر می اندیشد، ولی در میان ناس و کل بشر، آنها که بر پایه اعتقاد به اسلام و التزام به اسلام، یک مجموعه بوجود می آورند، می شوند امت، امت از نظر ایدئولوژی اسلامی و مبانی عقیده و عمل اسلام، حتما” نیاز دارد به امامت، اسلام می گوید، ای امت، اگر می خواهید در مسیر الی اله گم نشوید و از”مغضوب علیهم و لاالضالین” نشوید باید به حبل المتین و عروه الوثقای امامت چنگ زنید، پیامبران امام هم بودند، ولی این امامت بعد از حضرت (ص) به امام معصوم (ع)، منصوص و منصوبند، ولی با اینکه تعیین شده است، تحمیلی نیست.
به مسلمانها گفته می شود، ” اطیعوالرسول”: باید از این پیامبر فرمان ببرید، ‌تعیینی است ولی تحمیلی نیست، چون وقتی مسلمانان به فرزند عبداله به عنوان نبی اله و رسول الله معتقد شدند و ایمان آوردند، زمینه قبول اطاعت او را با خود در دل دارند، تعیینی است ولی تحمیلی نیست، ولی امروز در این عصر غیبت، امام معصوم منصوب منصوص، در این عصر، امامت دیگر تعیینی نیست، ‌تحمیلی هم نیست، بلکه شناختنی و پذیرفتنی یا انتخابی است، ‌بنابراین رابطه امت و امامت، در عصر ما یک رابطه مشخص است. دقت بفرمائید، شناختن آگاهانه و پذیرفتن، نه، تعیینی و تحمیلی.
شما در این قرنهای متمادی دیده، یا شنیده اید، ‌که بگویند، ‌این رهبر دینی و یا مرجع تقلید را باید بپذیرید. این امامت و امت نسبت به یکدیگر مسئول و متعهدند، با تعهد و مسئولیت متقابل.
در نهج البلاغه، خطبۀ 207 در همین زمینه حقوق امامت بر امت و امت بر امام است:
” بی گمان خدای سبحان مرا بر شما، با ولایت امرتان، و شما را بر من حقی رقم زده است و این حقوق متقابل میان من و شما برابر است، حق را در برابر سخن، فراخ ترین میدان است، ولی در عمل و پاسداری انصاف، تنگنایی بی مانند، چرا که حق چون به سود کسی اجرا شود، ناگزیر به زیان او نیز بکار می رود و به زیان هر کس اجرا شود، لاجرم به سود او نیز جریان می یابد. اگر بنا بود حق یکسویه اجرا شود، چنین موردی تنها از خدای سبحان بود، نه آفریده های او.
حق خویش را بربندگان فرمانبری، بی چون و چرا و در برابر پاداش آنان را از سر فضل و کرم و فزونی و گشایشی که خداوندی را سزاست، دو چندان رقم زده”.
حضرت می فرماید:

مطلب مشابه :  پایان نامه رایگان حقوق : شرط بر معاهدات

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

مردم از حقوقی که بر شما دارم، این است که با من با زبان جباران و پادشاهان و طواغیت تاریخ، با
زبانی که مردم با آنها حرف می زنند، با من حرف نزنید، مبادا کسی به خود بگوید، ‌کجا ما جرات می

کنیم به علی انتقاد کنیم، نه، ‌از من انتقاد کنید و آنچه به نظرتان می رسد به من بگوئید، من اگر خدا
نگهبان و نگهدارم نباشد، چنان نیست که بر تر از آن باشم که شما خرده ای بر من بگیرید و در کارم
نقطه ای را نشان بدهید، که باید چنین نمی بود.

Leave a Reply