تیر 15, 1403

خواب کودک – نحوه مقاله از 37 نکته

براساس www.iAsk. ai از موتور جستجوی Ai بپرسید:

خواب کودک – نحوه مقاله از 37 نکته

خواباندن نوزاد در طول شب می تواند برای بسیاری از والدین یک چالش باشد. خوشبختانه، نکات و راهکارهای متعددی برای کمک به ایجاد الگوهای خواب سالم برای نوزادان وجود دارد. در این راهنمای جامع، ما 37 تکنیک و روش توصیه شده توسط متخصصان برای ترویج خواب بهتر در نوزادان را بررسی خواهیم کرد.

1. یک روتین ثابت برای خواب

ایجاد کنید
ایجاد یک برنامه منظم قبل از خواب برای سیگنال دادن به کودک شما که زمان خواب است بسیار مهم است. یک توالی قابل پیش بینی از فعالیت ها می تواند به آرامش و آماده سازی کودک شما برای زمان خواب کمک کند. برخی از مراحل پیشنهادی برای گنجاندن در روال عبارتند از:

  • زمان حمام: حمام آب گرم می تواند اثر تسکین دهنده ای روی نوزادان داشته باشد.
  • ماساژ: ماساژ دادن آرام بدن کودک با لوسیون یا روغن می تواند آرامش را تقویت کند.
  • تبدیل لباس خواب: پوشاندن لباس خواب راحت به کودک نشان می دهد که زمان خواب فرا رسیده است.
  • Storytime: خواندن کتاب یا خواندن لالایی می تواند کودک شما را قبل از خواب آرام کند.

2. یک محیط مناسب برای خواب

راه اندازی کنید
ایجاد یک محیط خواب مناسب برای ترویج عادات خواب سالم ضروری است. هنگام تنظیم محل خواب کودک، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • دما: اطمینان حاصل کنید که اتاق نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد، با هدف دمای بین 68-72 درجه فارنهایت (20-22 درجه سانتیگراد).
  • تاریکی: برای ایجاد محیطی تاریک که به تولید ملاتونین، هورمون مسئول تنظیم خواب، کمک می‌کند، از پرده‌ها یا سایه‌ها استفاده کنید.
  • سطح نویز: اتاق را ساکت نگه دارید یا از دستگاه‌های نویز سفید برای خاموش کردن صداهای مخرب استفاده کنید.
  • تخت یا تختخواب راحت: تشک سفت انتخاب کنید و هرگونه رختخواب شل، بالش یا حیوانات عروسکی را بردارید.

3. چرت روزانه

را تشویق کنید
چرت زدن در طول روز به جلوگیری از خستگی بیش از حد کمک می کند و باعث خواب بهتر در شب می شود. این نکات را برای تشویق به چرت زدن در روز در نظر بگیرید:

  • از برنامه‌های چرت‌های متناسب با سن پیروی کنید: نوزادان ممکن است چندین بار در طول روز چرت بزنند، در حالی که نوزادان بزرگ‌تر ممکن است به دو یا سه چرت طولانی‌تر تغییر کنند.
  • یک روال زمان خواب ایجاد کنید: مانند روال قبل از خواب، قبل از هر چرت یک روال کوچک ایجاد کنید تا به شما نشان دهد که وقت خواب است.
  • محیط خواب آرامی را فراهم کنید: مطمئن شوید که ناحیه چرت آرام، کم نور و راحت است.

4. برای نشانه های خواب

تماشا کنید
شناخت علائم خواب کودکتان می تواند به شما کمک کند تا او را برای چرت زدن یا زمان خواب در زمان بهینه کنار بگذارید. علائم خواب رایج عبارتند از:

  • خمیازه کشیدن
  • مالیدن چشم
  • آشفتگی یا تحریک پذیری
  • کاهش فعالیت یا علاقه به محیط اطراف

5. دستورالعمل های خواب ایمن را تمرین کنید

پیروی از دستورالعمل های خواب ایمن برای کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) و سایر حوادث مرتبط با خواب ضروری است. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) موارد زیر را توصیه می کند:

  • همیشه کودک خود را به پشت بگذارید تا بخوابد.
  • از یک تشک سفت با ملحفه‌ای در تخت خواب یا کاسه‌ی دارای تاییدیه ایمنی استفاده کنید.
  • از رختخواب شل، بالش، پتو، و ضربه گیر تخت خودداری کنید.
  • اشیاء نرم و اسباب بازی ها را از محل خواب دور نگه دارید.

6. Swaddling

را در نظر بگیرید
قنداق کردن شامل پیچاندن نوزاد در یک پتو است تا احساس امنیت و تقلید احساس حضور در رحم را به شما بدهد. در اینجا چند نکته برای قنداق کردن ایمن و موثر وجود دارد:

  • از پتوهای سبک و قابل تنفس استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که قنداق محکم است اما خیلی سفت نیست و فضایی برای حرکت طبیعی باسن فراهم می کند.
  • بعد از اینکه نوزادتان علائم غلتیدن را نشان داد، قنداق نزنید.

7. یک شی Lovey یا Comfort را معرفی کنید

در حدود شش ماهگی، می‌توانید یک شی دوست‌داشتنی یا آرامش‌بخش را معرفی کنید تا به کودکتان در هنگام خواب کمک کند احساس امنیت کند. شیئی را انتخاب کنید که ایمن و مناسب سن آنها باشد، مانند یک اسباب بازی نرم کوچک یا یک پتو.

8. تمرین خواب آرام

را انجام دهید
روش‌های تمرین خواب ملایم می‌تواند به کودک شما کمک کند تا خودش را آرام کند و به‌طور مستقل بخوابد. برخی از روش های محبوب تمرین خواب ملایم عبارتند از:

  • روش بلند کردن: این روش شامل بلند کردن کودک شما در هنگام گریه کردن، آرام کردن او و پس از آرام کردن او دوباره به زمین می‌شود.
  • روش محو شدن: به تدریج سطح کمک های ارائه شده در طول برنامه های قبل از خواب را کاهش دهید تا زمانی که کودک شما بتواند خود به خود بخوابد.
  • روش صندلی: کنار تخت یا تخت کودک خود بنشینید تا زمانی که به خواب برود، به تدریج صندلی را به مرور زمان دورتر کنید.

9. از ویت استفاده کنیدe Noise

نویز سفید می تواند با پوشاندن صداهای دیگری که ممکن است خواب کودک شما را مختل کند، در ایجاد یک محیط خواب آرامبخش مفید باشد. استفاده از دستگاه نویز سفید یا برنامه‌هایی را که صداهای آرام‌بخش ارائه می‌دهند، در نظر بگیرید.

10. از تحریک بیش از حد قبل از خواب پرهیز کنید

درگیر شدن در فعالیت‌های تحریک‌کننده درست قبل از خواب می‌تواند باعث سخت‌تر شدن و به خواب رفتن نوزادان شود. قرار گرفتن در معرض نورهای روشن، صفحه نمایش و صداهای بلند را در یک ساعت قبل از خواب محدود کنید.

11. الگوی Feed-Play-Sleep

را پیاده سازی کنید
ایجاد یک الگوی خوراک-بازی-خواب می تواند به جلوگیری از ارتباط بین تغذیه و به خواب رفتن کمک کند. به جای اینکه به کودک خود غذا بدهید تا بخوابد، سعی کنید بعد از بیدار شدن از خواب یا قبل از شروع برنامه خواب به او غذا بدهید.

12. انجمن های خواب سالم را تشویق کنید

با اطمینان از اینکه کودک در گهواره یا سینه به جای اینکه در بازوها یا روی سینه شما بخوابد، به او کمک کنید تا تداعی های خواب مثبت ایجاد کند. به این ترتیب، آنها یاد می گیرند که محیط خواب خود را با به خواب رفتن مرتبط کنند.

13. مانیتور Awake Times

نوزادان بر اساس سنشان محدودیت های زمانی متفاوتی برای بیداری دارند. ردیابی زمان های بیدار شدن کودک می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که او چه زمانی برای چرت زدن یا زمان خواب دیگر آماده است.

14. در طول بیداری های شبانه احساس راحتی کنید

هنگامی که کودک شما در طول شب از خواب بیدار می شود، بدون اینکه فوراً به او شیر بدهید، آرامش و اطمینان را به او بدهید. این به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند که خودشان را آرام کنند و به طور مستقل دوباره به خواب بروند.

15. حواستان به مراحل رگرسیون خواب

باشد
نوزادان ممکن است در مراحل مختلف رشد دچار پسرفت خواب شوند که می تواند الگوی خواب آنها را مختل کند. فازهای رگرسیون رایج شامل حدود 4 ماه، 8-10 ماه و 18 ماه است. در طول این دوره ها، صبور باشید و روال خواب مداوم را حفظ کنید.

16. اتاق اشتراک

را در نظر بگیرید
AAP توصیه می کند برای کاهش خطر SIDS حداقل در شش ماه اول اتاق را با کودک خود به اشتراک بگذارید. داشتن نوزاد در نزدیکی شیردهی و نظارت راحت‌تر در شب می‌دهد.

17. به ناراحتی یا مشکلات پزشکی بپردازید

اگر کودک شما به طور مداوم در خواب مشکل دارد، ضروری است که هر گونه ناراحتی اساسی یا مسائل پزشکی را که ممکن است باعث اختلال خواب او شود را رد کنید. اگر مشکوک به هر گونه نگرانی سلامتی هستید، با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

18. از خستگی مفرط پرهیز کنید

یک نوزاد بیش از حد خسته ممکن است در به خواب رفتن و ماندن در خواب مشکل داشته باشد. به علائم خواب آلودگی کودک خود توجه کنید و مطمئن شوید که او در طول روز به اندازه کافی می خوابد تا از خستگی بیش از حد جلوگیری شود.

19. تغذیه خوشه ای را در عصر

تمرین کنید
تغذیه خوشه ای، جایی که کودک شما بیشتر در شب تغذیه می کند، می تواند به خواب طولانی تری در طول شب کمک کند. قبل از خواب غذای اضافی را نزدیک به هم ارائه دهید.

20. یک انتقال تدریجی روتین قبل از خواب

را اجرا کنید
همانطور که کودک شما بزرگتر می شود، به تدریج برنامه خواب خود را تغییر دهید تا با یک برنامه خواب مناسب برای سن او هماهنگ شود. زمان فعالیت هایی مانند زمان حمام یا زمان داستان را بر اساس آن تنظیم کنید.

21. روش های تمرین خواب

را در نظر بگیرید
برای نوزادان بزرگ‌تری که هنوز با خواب مشکل دارند، می‌توانید روش‌های آموزش خواب ساختاریافته‌تری را در نظر بگیرید. رویکردهای رایج عبارتند از:

  • روش Ferber: به تدریج زمان بین چک کردن نوزاد خود را در طول بیداری های شبانه افزایش دهید.
  • روش انقراض: اجازه دهید کودک خود را آرام کند و بدون مداخله بخوابد، حتی اگر گریه کند.

22. با محیط خواب سازگار باشید

حفظ ثبات در محیط خواب کودک به او کمک می کند احساس امنیت و راحتی داشته باشد. چه در خانه و چه در خارج از خانه، سعی کنید محیط خواب را تا حد امکان شبیه سازی کنید.

23. قرار گرفتن در معرض نور طبیعی در طول روز را تشویق کنید

قرار دادن کودک در معرض نور طبیعی در طول روز می تواند به تنظیم ریتم شبانه روزی او و بهبود الگوهای خواب کمک کند. کودک خود را برای پیاده روی بیرون ببرید یا مطمئن شوید که در دوره های بیداری زمانی را نزدیک پنجره می گذراند.

24. Dream Feeds

را در نظر بگیرید
تغذیه رویایی شامل بیدار کردن آرام کودک برای شیر خوردن قبل از رفتن به رختخواب است، با هدف افزایش آن و به طور بالقوه طولانی شدن مدت خواب او.

25. پستانک

را پیشنهاد دهید
اگر کودک شما رفلکس مکیدن قوی دارد، دادن پستانک در هنگام خواب می تواند به تسکین و آرامش او کمک کند. با این حال، اگر پستانک در طول شب افتاد، از قرار دادن مجدد آن خودداری کنید، زیرا این امر می تواند وابستگی ایجاد کند.

26. یک میان وعده قبل از خواب

را اجرا کنید
برای نوزادان بزرگ‌تری که مصرف مواد جامد را شروع کرده‌اند، ارائه یک میان‌وعده کوچک غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده قبل از خواب می‌تواند به خواب طولانی‌تر کمک کند.

27. دمای اتاق و لباس

را تنظیم کنید
شما را تضمین کندبرای جلوگیری از گرمای بیش از حد یا سردی بیش از حد، لباس مناسب برای دمای اتاق بپوشید. از لباس خواب سبک استفاده کنید و برای راحتی آنها از کیسه خواب یا قنداق استفاده کنید.

28. تغذیه پاسخگو

را تمرین کنید
در طول تغذیه شبانه، با کم‌نور نگه داشتن نورها و حداقل تعامل، تغذیه پاسخگو را تمرین کنید. این به کودک شما کمک می کند که به کودک شما سیگنال دهد که هنوز شب است و زمان بازی نیست.

29. از دستورالعمل های ایمن خواب مشترک

استفاده کنید
اگر می‌خواهید با کودک خود بخوابید، دستورالعمل‌های ایمن خواب مشترک را برای کاهش خطر تصادف دنبال کنید:

  • از یک تختخواب مشترک یا تخت خواب قابل اتصال برای ایجاد یک سطح خواب جداگانه برای کودک خود استفاده کنید.
  • از رختخواب نرم، بالش و پتوهای سنگین در محل خواب خودداری کنید.
  • مطمئن شوید که هیچ شکاف یا فضایی وجود ندارد که کودک شما در آن به دام بیفتد.

30. انجمن های خواب مثبت

را تمرین کنید
با گنجاندن عناصر آرامش بخش در برنامه خواب کودک خود، ارتباط مثبتی با خواب ایجاد کنید. این می تواند شامل موسیقی ملایم، یک رایحه خاص یا یک پتوی خاص باشد.

31. سایه های تاریک کننده اتاق را در نظر بگیرید

سایه‌های تاریک‌کننده اتاق می‌توانند به ایجاد یک محیط خواب تاریک‌تر در طول چرت‌های روز کمک کنند و به کودک شما نشان دهند که هنوز زمان خواب است.

32. مراقب تغییرات محیط خواب

باشید
اگر کودک شما با خواب مشکل دارد، در نظر بگیرید که آیا تغییرات اخیر در محیط خواب او ممکن است بر او تأثیر بگذارد یا خیر. این می تواند شامل جابجایی به یک اتاق جدید، مسافرت یا تغییر در روال معمول آنها باشد.

33. اجرای یک مراسم قبل از خواب

ایجاد یک مراسم منظم قبل از خواب می تواند به کودک شما کمک کند که زمان خواب فرا رسیده است. این می تواند شامل فعالیت هایی مانند خواندن یک آهنگ خاص، گفتن شب بخیر به اسباب بازی های مورد علاقه، یا تمرین تکنیک های آرامش بخش باشد.

34. تکنیک های خودآرامبخشی را تشویق کنید

آموزش تکنیک‌های خودآرام‌بخشی به کودک می‌تواند به او کمک کند وقتی شب از خواب بیدار می‌شود، به‌طور مستقل دوباره بخوابد. برخی از روش ها عبارتند از:

  • تکان دادن یا نوازش ملایم
  • ارائه یک شیء راحتی
  • آواز خواندن یا پخش موسیقی آرام بخش

35. مدت زمان خواب در روز را محدود کنید

اگر کودک شما در طول روز چرت های طولانی می زند و در شب به سختی می خوابد، به تدریج مدت چرت های او را محدود کنید تا خواب طولانی تری در شب داشته باشید.

36. مراقب تداعی های خواب

باشید
از هرگونه ارتباط منفی بالقوه خواب که ممکن است مانع از توانایی کودک شما برای به خواب رفتن مستقل شود، آگاه باشید. از ایجاد وابستگی به اعمال یا اشیایی خاص که در طول شب قابل تکرار نیستند اجتناب کنید.

37. در صورت نیاز به دنبال کمک حرفه ای باشید

اگر کودک شما علیرغم اجرای استراتژی‌های مختلف همچنان با خواب خود دست و پنجه نرم می‌کند، ممکن است راهنمایی از یک متخصص خواب کودکان مفید باشد. آنها می توانند مشاوره و پشتیبانی شخصی را بر اساس نیازهای خاص کودک شما ارائه دهند.

با گنجاندن این 37 نکته در برنامه خواب کودکتان، می توانید عادات خواب سالمی را ایجاد کنید و خواب بهتری را هم برای کودکتان و هم برای خودتان ایجاد کنید.

3 انتشارات مرجع معتبر برتر:

  1. آکادمی اطفال آمریکا (AAP): AAP یک سازمان بسیار معتبر است که دستورالعمل ها و توصیه های مبتنی بر شواهد را برای سلامت و ایمنی کودکان، از جمله شیوه های خواب ایمن برای نوزادان ارائه می دهد.
  2. چه چیزی باید انتظار داشت: چه چیزی باید انتظار داشت: منبعی قابل اعتماد برای والدین است که مشاوره و اطلاعات تخصصی را در مورد جنبه‌های مختلف بارداری، زایمان، و والدین از جمله خواب نوزاد ارائه می‌دهد.
  3. BabyCenter: BabyCenter یک منبع آنلاین جامع است که توصیه های تخصصی، مقالات و پشتیبانی جامعه را برای والدین ارائه می دهد. این شامل طیف گسترده ای از موضوعات مربوط به بارداری، زایمان، و مراقبت از نوزاد، از جمله نکاتی برای ترویج خواب سالم در نوزادان است.

لطفاً توجه داشته باشید که در حالی که این منابع قابل اعتماد و معتبر هستند، همیشه توصیه می شود برای مشاوره شخصی در مورد خواب کودک خود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا متخصص اطفال مشورت کنید.