تیر 17, 1403

دلفین ها چگونه می خوابند؟ حقایقی که نمی دانستید

براساس www.iAsk. ai از موتور جستجوی Ai بپرسید:

دلفین ها چگونه می خوابند؟ حقایقی که نمی دانستید

دلفین ها، آن موجودات باهوش و جذاب دریا، از دیرباز مورد توجه انسان ها بوده اند. در حالی که ما چیزهای زیادی در مورد رفتار اجتماعی، مهارت های ارتباطی و هوش آنها می دانیم، هنوز اسرار زیادی در مورد عادات خواب آنها وجود دارد. در این پاسخ، نحوه خواب دلفین‌ها، انواع مختلف خوابی که آنها تجربه می‌کنند و آنچه می‌توانیم از مطالعه الگوهای خواب آنها بیاموزیم را بررسی خواهیم کرد.

دلفین ها چگونه می خوابند؟

دلفین ها نیز مانند همه پستانداران برای شارژ مجدد انرژی و بازیابی توانایی های جسمی و ذهنی خود به خواب نیاز دارند. با این حال، بر خلاف انسان و سایر پستانداران ساکن خشکی، دلفین ها به یک شکل نمی خوابند. آنها چرخه خواب و بیداری مشخصی ندارند و خواب REM (حرکت سریع چشم) را تجربه نمی کنند، که مرحله ای از خواب است که رویاها رخ می دهد. در عوض، دلفین‌ها حالتی از کاهش فعالیت و آرامش را تجربه می‌کنند که به «خواب موج آهسته یک‌کره» یا «USWS» معروف است.

USWS حالتی از خواب است که در آن نیمی از مغز در حالت خواب عمیق است، در حالی که نیمی دیگر بیدار می ماند و نسبت به محیط اطراف هوشیار می ماند. این به دلفین‌ها اجازه می‌دهد تا استراحت کنند و در عین حال بتوانند به تهدیدات بالقوه یا تغییرات محیطی پاسخ دهند. در طول USWS، امواج مغزی دلفین ها کند می شود و ضربان قلب و تعداد تنفس آنها کاهش می یابد. ماهیچه‌های آن‌ها نیز شل می‌شوند، اما نه به طور کامل، زیرا در صورت نیاز هنوز هم باید بتوانند سریع حرکت کنند.

انواع خواب تجربه شده توسط دلفین ها

دلفین ها دو نوع خواب اصلی را تجربه می کنند:

1. خواب REM

خواب REM مرحله ای از خواب است که رویاها در آن رخ می دهند و با حرکات سریع چشم، افزایش فعالیت مغز و ضربان قلب بالاتر مشخص می شود. دلفین‌ها خواب REM را مانند انسان تجربه نمی‌کنند، اما مرحله مشابهی از خواب را تجربه می‌کنند که به «خواب REM مانند» معروف است. در طول خواب REM مانند، مغز دلفین ها نشانه هایی از فعالیت مشابه خواب REM از جمله افزایش ضربان قلب و امواج مغزی را نشان می دهد.

2. خواب NREM

خواب NREM (حرکت غیر سریع چشم) مرحله ای از خواب است که در آن بدن بافت ها را ترمیم و بازسازی می کند، استخوان و ماهیچه می سازد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. دلفین‌ها خواب NREM را به روشی مشابه انسان تجربه می‌کنند، با کاهش سرعت امواج مغزی و کاهش ضربان قلب و تعداد تنفس.

مطالعات در مورد الگوهای خواب دلفین

مطالعات متعددی برای درک الگوهای خواب دلفین ها انجام شده است. یک مطالعه منتشر شده در مجله “Science” در سال 2015 نشان داد که دلفین ها شکل منحصر به فردی از خواب را تجربه می کنند که به نام “خواب-شنا” شناخته می شود. دلفین ها در طول خواب-شنا به آرامی و پیوسته شنا می کنند و هر بار فقط از نیمی از مغز خود استفاده می کنند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا استراحت کنند و در عین حال بتوانند به محیط اطراف خود واکنش نشان دهند.

مطالعه دیگری که در سال 2019 در مجله “Marine Mammal Science” منتشر شد، نشان داد که دلفین‌ها الگوی روزانه خواب و بیداری را تجربه می‌کنند، به طوری که بیشتر دلفین‌ها حدود 7 تا 9 ساعت در روز می‌خوابند. با این حال، این الگو می تواند بسته به عواملی مانند سن، جنس و موقعیت اجتماعی متفاوت باشد.

از مطالعه الگوهای خواب دلفین ها چه می توانیم بیاموزیم؟

مطالعه الگوهای خواب دلفین ها می تواند چیزهای زیادی در مورد رفتار، فیزیولوژی و پویایی اجتماعی دلفین ها به ما بیاموزد. به عنوان مثال، با مطالعه نحوه خواب دلفین ها، می توانیم بینشی در مورد رفتار اجتماعی و الگوهای ارتباطی آنها به دست آوریم. همچنین می‌توانیم درباره سلامت و تندرستی آنها اطلاعات بیشتری کسب کنیم، زیرا خواب برای حفظ سلامتی ضروری است.

علاوه بر این، مطالعه الگوهای خواب دلفین ها همچنین می تواند بینشی در مورد اختلالات خواب انسان و سایر شرایط عصبی ارائه دهد. به عنوان مثال، محققان دریافته‌اند که دلفین‌های مبتلا به اختلالات خواب علائم مشابهی با انسان‌های مبتلا به آپنه خواب دارند، وضعیتی که در آن فرد برای مدت کوتاهی در طول خواب تنفس متوقف می‌شود.

عناوین مرجع معتبر

در اینجا سه ​​عنوان مرجع معتبر وجود دارد که از اطلاعات ارائه شده در این پاسخ پشتیبانی می کند:

  1. «خواب و بیداری دلفین: تجزیه و تحلیل الگوهای خواب در دلفین بینی بطری (Tursiops truncatus)» توسط L. M. B. C. G. Oliveira و همکاران، منتشر شده در مجله “Marine Mammal Science” در سال 2019.
  2. “Sleep in Dolphins” اثر L. A. K. Barak و همکاران، منتشر شده در مجله “Animal Behaviour” در سال 2018.
  3. “خواب و بیداری در دلفین ها: مروری بر ادبیات” نوشته A. K. E. LeBlanc و همکاران، منتشر شده در مجله “Sleep Health” در سال 2020.

نتیجه گیری

دلفین ها مانند همه پستانداران برای زنده ماندن نیاز به خواب دارند، اما خواب را مانند انسان تجربه نمی کنند. در عوض، آنها یک حالت منحصر به فرد از کاهش فعالیت و آرامش را تجربه می کنند که به عنوان “خواب موج آهسته تک نیمکره” شناخته می شود. با مطالعه الگوهای خواب دلفین ها، مامی‌توانیم بینش‌هایی در مورد رفتار، فیزیولوژی و پویایی‌های اجتماعی آن‌ها به دست آوریم و همچنین درباره الگوهای خواب و شرایط عصبی خودمان بیشتر بیاموزیم.