نحوه دریافت IEP برای یک دانش آموز: 12 نکته مرحله 27
به دست آوردن یک برنامه آموزشی فردی (IEP) برای یک دانش آموز شامل مراحل و ملاحظات مختلفی است. IEP یک سند قانونی است که اهداف آموزشی، خوابگاه ها و خدمات مورد نیاز دانش آموز با نیازهای ویژه را برای موفقیت در مدرسه مشخص می کند. این به طور مشترک توسط تیمی متشکل از والدین، معلمان، متخصصان و مدیران توسعه یافته است. برای کمک به شما در جهت گیری در فرآیند اخذ IEP برای یک دانش آموز، در اینجا 12 مرحله به همراه 27 نکته آورده شده است:
مرحله 1: نیاز به IEP را تشخیص دهید
- نیازهای منحصربهفرد دانشآموز را شناسایی کنید: عملکرد تحصیلی، رفتار، و رفاه اجتماعی-عاطفی دانشآموز را مشاهده کنید تا مشخص کنید آیا به حمایت بیشتری نیاز دارد یا خیر.
- مشاوره با معلمان و متخصصان: با معلمان دانشآموز، مشاوران مدرسه، یا سایر متخصصانی که از نزدیک با دانشآموز کار کردهاند، در مورد نگرانیها صحبت کنید.
مرحله 2: اسناد مربوطه را جمع آوری کنید
- سوابق تحصیلی را جمع آوری کنید: کارت های کارنامه، نتایج آزمون استاندارد، و سایر اسناد تحصیلی مرتبط را جمع آوری کنید.
- سوابق پزشکی را گردآوری کنید: در صورت امکان، گزارشها یا ارزیابیهای پزشکی را جمعآوری کنید که از نیاز به IEP پشتیبانی میکند.
مرحله 3: درخواست ارزیابی
- یک درخواست کتبی ارسال کنید: یک نامه رسمی به منطقه مدرسه بنویسید تا برای خدمات آموزشی ویژه ارزیابی شود.
- شامل اسناد پشتیبان: هر سند مرتبطی که نیاز به ارزیابی را پشتیبانی میکند، پیوست کنید.
مرحله 4: فرآیند ارزیابی
- تیم ارزیابی: مدرسه تیمی از متخصصان را برای ارزیابی نیازهای دانشآموز تشکیل میدهد که ممکن است شامل روانشناسان، مربیان ویژه، گفتاردرمانگران و غیره باشد.
- ارزیابی جامع: ارزشیابی جنبه های مختلف توانایی ها و نیازهای دانش آموز را از طریق آزمایش و مشاهده ارزیابی می کند.
مرحله 5: نتایج ارزیابی را مرور کنید
- در یک جلسه شرکت کنید: در جلسه ای با تیم ارزیابی شرکت کنید تا در مورد نتایج بحث کنید و مشخص کنید که آیا دانش آموز واجد شرایط IEP است یا خیر.
- سوال بپرسید: در مورد جنبههای ارزیابی یا نتایجی که نمیفهمید توضیح بخواهید.
مرحله 6: تعیین صلاحیت
- معیارهای واجد شرایط بودن: تیم ارزیابی از معیارهای خاصی برای تعیین اینکه آیا دانش آموز واجد شرایط خدمات آموزش ویژه است یا خیر استفاده می کند.
- بررسی تصمیم واجد شرایط بودن: اگر دانشآموز واجد شرایط تشخیص داده شد، به مراحل بعدی بروید. اگر نه، گزینه های پشتیبانی جایگزین را با مدرسه در میان بگذارید.
مرحله 7: IEP را توسعه دهید
- برنامه ریزی یک جلسه IEP: برای توسعه IEP دانش آموز، جلسه ای را با تیم مدرسه هماهنگ کنید.
- آماده شدن برای جلسه: هر گونه اطلاعات یا اسناد اضافی را که می خواهید در طول جلسه در مورد آن بحث کنید جمع آوری کنید.
مرحله 8: مشارکت فعال در جلسه IEP
- در جلسه شرکت کنید: از حضور خود در جلسه IEP اطمینان حاصل کنید، زیرا نظرات شما به عنوان والدین/قیم ارزشمند است.
- اطلاعات و نگرانیهای خود را به اشتراک بگذارید: مشاهدات، نگرانیها و اهداف خود را برای تحصیل فرزندتان در میان بگذارید.
مرحله 9: اجزای یک IEP
- سطوح عملکرد فعلی: IEP باید تواناییهای فعلی تحصیلی و عملکردی دانشآموز را مشخص کند.
- اهداف و مقاصد: اهداف قابل اندازهگیری را تعیین کنید که به نیازهای دانشآموز پاسخ میدهد و نحوه اندازهگیری پیشرفت را مشخص میکند.
- اسکانها و تغییرات: مکانها و تغییرات خاصی را که از یادگیری دانشآموز پشتیبانی میکنند، شناسایی کنید.
- خدمات مرتبط: تعیین کنید که آیا خدمات اضافی مانند گفتار درمانی یا کاردرمانی ضروری است یا خیر.
- جایگاه و تنظیمات: با در نظر گرفتن گنجاندن، اتاقهای منابع یا برنامههای تخصصی، در مورد محیط آموزشی مناسب برای دانشآموز تصمیم بگیرید.
مرحله 10: مرور و بازنگری IEP
- بازبینی سالانه: IEP باید حداقل یک بار در سال برای ارزیابی پیشرفت و انجام تنظیمات لازم مورد بازبینی قرار گیرد.
- درخواست بازبینی: اگر فکر میکنید تغییرات لازم است، درخواست یک جلسه IEP برای بحث در مورد تغییرات کنید.
مرحله 11: اجرای IEP
- ارتباط با معلمان: اطمینان حاصل کنید که همه معلمان و کارکنان مربوطه از IEP دانش آموز آگاه هستند و نقش آنها را در اجرای آن درک می کنند.
- پیشرفت را زیر نظر داشته باشید: به طور مرتب پیشرفت فرزندتان را به سمت اهدافش مرور کنید و به نگرانیهایی که ایجاد میشود رسیدگی کنید.
مرحله 12: از فرزند خود دفاع کنید
- آگاه باشید: خود را در مورد قوانین آموزشی ویژه، حقوق، و منابع موجود برای حمایت از فرزندتان آموزش دهید.
- ارتباط باز را حفظ کنید: با تیم مدرسه رابطه ای مشترک برقرار کنید و در آموزش فرزندتان مشارکت کنید.
با پیروی از این مراحل و استفاده از نکات ارائه شده، می توانید فرآیند دریافت IEP برای یک دانش آموز را به طور موثر طی کنید.
3 انتشارات مرجع معتبر یا نام دامنه استفاده شده:
- Understood.org: Understood.org یک منبع جامع برای والدین کودکان دارای مشکلات یادگیری و توجه است. راهنمایی در مورد درک و به دست آوردن یک IEP، همراه با سایر اطلاعات ارزشمند مرتبط با آموزش ویژه ارائه می دهد.
- مرکز ملی ناتوانی های یادگیری (NCLD): NCLD یک سازمان پیشرو است که به بهبود زندگی افراد دارای ناتوانی های یادگیری اختصاص دارد. وب سایت آنها منابع و راهنمایی در مورد جنبه های مختلف آموزش ویژه، از جمله IEP ها ارائه می دهد.
- ایالات متحده وزارت آموزش – قانون آموزش افراد دارای معلولیت (IDEA): وب سایت IDEA اطلاعاتی در مورد قانون فدرال که بر خدمات آموزش ویژه در ایالات متحده حاکم است ارائه می دهد. راهنمایی در مورد فرآیند ارزیابی، معیارهای واجد شرایط بودن، و توسعه یک IEP ارائه می دهد.
از این منابع معتبر برای اطمینان از اطلاعات دقیق و قابل اعتماد در پاسخ به سوال استفاده شد.