تیر 17, 1403

5 مرحله + نحوه یافتن و گزارش یک متن هرزنامه: بازارسال به 7726 و بیشتر 27 نکته

براساس www.iAsk. ai از موتور جستجوی Ai بپرسید:

نحوه یافتن و گزارش یک متن هرزنامه: بازارسال به 7726 و 27 نکته دیگر

پیام‌های هرزنامه که به عنوان هرزنامه پیامک یا هرزنامه پیامک نیز شناخته می‌شوند، پیام‌های ناخواسته و ناخواسته‌ای هستند که به دستگاه تلفن همراه شما ارسال می‌شوند. این پیام‌ها اغلب حاوی کلاهبرداری، تلاش‌های فیشینگ یا محتوای تبلیغاتی هستند که شما در آن ثبت‌نام نکرده‌اید. مشاهده و گزارش متون هرزنامه برای محافظت از خود و دیگران از آسیب احتمالی ضروری است. در اینجا پنج مرحله برای کمک به شناسایی و گزارش متون هرزنامه آورده شده است:

مرحله 1: هوشیار باشید هوشیار باشید و به پیام هایی که در دستگاه تلفن همراه خود دریافت می کنید توجه کنید. مراقب هرگونه پیام ناخواسته ای باشید که مشکوک یا بیش از حد خوب به نظر می رسد که درست باشد. هر شماره یا فرستنده ناآشنا را یادداشت کنید.

مرحله ۲: به دنبال نشانه‌های رایج هرزنامه بگردید چندین شاخص وجود دارد که می‌تواند به شما در شناسایی متن هرزنامه کمک کند:

  • سلام های عمومی: متن های هرزنامه اغلب به جای اینکه شما را با نام خطاب کنند، از تبریک های عمومی مانند “مشتری عزیز” استفاده می کنند.
  • گرامر و املای ضعیف: بسیاری از متون هرزنامه حاوی اشتباهات گرامری، املایی اشتباه، یا ساختار جملات نامناسب هستند.
  • تاکتیک‌های فوری یا فشار: کلاهبرداران ممکن است با ادعای اینکه شما جایزه‌ای را برده‌اید یا اینکه مشکلی فوری در حساب شما وجود دارد، احساس فوریت ایجاد کنند.
  • درخواست‌های اطلاعات شخصی: سازمان‌های قانونی از شما نمی‌خواهند اطلاعات حساس را از طریق پیام متنی ارائه دهید.

مرحله 3: فرستنده را تأیید کنید اگر متن مشکوکی دریافت کردید، قبل از انجام هر اقدام دیگری هویت فرستنده را تأیید کنید. می توانید این کار را با جستجوی آنلاین با استفاده از شماره تلفن یا نام فرستنده انجام دهید. بررسی کنید که آیا فرستنده با کلاهبرداری های شناخته شده یا فعالیت های کلاهبرداری مرتبط است.

مرحله 4: روی پیوندها کلیک نکنید از کلیک بر روی پیوندهای ارائه شده در پیام متنی مشکوک خودداری کنید. این پیوندها ممکن است به وب سایت های مخربی منجر شود که برای سرقت اطلاعات شخصی شما یا آلوده کردن دستگاه شما با بدافزار طراحی شده اند. حتی اگر این پیام ادعا می کند که از یک منبع قانونی است، همیشه امن تر است که به طور مستقل از وب سایت رسمی سازمان بازدید کنید یا مستقیماً با آنها تماس بگیرید.

مرحله 5: متن هرزنامه را گزارش دهید گزارش متون هرزنامه در مبارزه با هرزنامه و محافظت از دیگران در برابر قربانی شدن در کلاهبرداری بسیار مهم است. در اینجا نحوه گزارش دادن متون هرزنامه آمده است:

  • پیام متنی را به 7726 (اسپم) یا شماره گزارش هرزنامه تعیین شده ارائه شده توسط شرکت مخابراتی تلفن همراه خود، بازارسال کنید. این به شرکت مخابراتی شما اجازه می‌دهد تا در مورد فرستنده تحقیق کرده و اقدامات مناسب را انجام دهد.
  • اگر متن هرزنامه مربوط به شرکت یا سازمان خاصی است، می‌توانید آن را به کمیسیون تجارت فدرال (FTC) در ftccomplaintassistant.gov یا نهاد نظارتی معادل کشورتان نیز گزارش دهید.

علاوه بر این مراحل، در اینجا 27 نکته اضافی وجود دارد که به شما کمک می کند متون هرزنامه را شناسایی کرده و از آن جلوگیری کنید:

  1. شماره خود را در دفتر ثبت ملی تماس نگیرید (در کشورهایی که در دسترس هستند) ثبت کنید.
  2. هنگام اشتراک گذاری شماره تلفن خود به صورت آنلاین محتاط باشید.
  3. از پاسخ دادن به پیام های ناخواسته خودداری کنید.
  4. از یک برنامه امنیتی تلفن همراه قابل اعتماد که شامل ویژگی‌های فیلتر پیامک است استفاده کنید.
  5. فیلترهای هرزنامه ارائه شده توسط شرکت مخابراتی تلفن همراه خود را فعال کنید.
  6. سیستم عامل و برنامه های دستگاه همراه خود را به طور منظم به روز کنید.
  7. در مورد پیام‌هایی که ادعا می‌کنند در مسابقه یا قرعه‌کشی‌ای که در آن شرکت نکرده‌اید برنده شده‌اید تردید داشته باشید.
  8. مراقب پیام‌هایی باشید که فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشکوک یا طرح‌های پولدار شدن سریع را ارائه می‌دهند.
  9. با پیام‌هایی که درخواست پرداخت خدمات یا محصولاتی را که خریداری نکرده‌اید درگیر نشوید.
  10. پیام‌هایی که درخواست کمک مالی به موسسات خیریه ناآشنا را دارند نادیده بگیرید.
  11. مراقب پیام‌هایی باشید که ادعا می‌کنند از سوی سازمان‌های دولتی درخواست اطلاعات شخصی دارند.
  12. مراقب متون حاوی URL کوتاه شده یا نویسه های عجیب باشید.
  13. پیام‌های هرزنامه را از دستگاه خود مسدود و حذف کنید.
  14. از رمزهای عبور قوی و منحصربه‌فرد برای همه حساب‌های آنلاین خود استفاده کنید.
  15. از ارائه اطلاعات شخصی در وب‌سایت‌های ناامن یا از طریق اتصالات رمزگذاری نشده خودداری کنید.
  16. خودتان را در مورد کلاهبرداری های رایج و تکنیک های فیشینگ مورد استفاده در متون هرزنامه آموزش دهید.
  17. برای هرگونه هزینه غیرمجاز مراقب قبض تلفن همراه خود باشید.
  18. هنگام بارگیری برنامه ها از منابع ناشناس احتیاط کنید.
  19. قبل از نصب برنامه‌های ناآشنا، نظرات را بررسی و مطالعه کنید.
  20. هنگام اتصال به شبکه‌های Wi-Fi عمومی محتاط باشید، زیرا ممکن است ناامن باشند.
  21. از داده‌های مهم خود به طور مرتب نسخه پشتیبان تهیه کنید تا از حملات احتمالی یا باج‌افزار محافظت کنید.
  22. در صورت امکان، احراز هویت دو مرحله‌ای را برای حساب‌های آنلاین خود فعال کنید.
  23. از به اشتراک گذاری اطلاعات حساس مانند اطلاعات شما خودداری کنیدشماره تامین اجتماعی یا جزئیات حساب بانکی، از طریق پیامک.
  24. هنگام دسترسی به اینترنت در دستگاه همراه خود، از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) استفاده کنید.
  25. متن‌های هرزنامه را به شرکت مخابراتی تلفن همراه خود گزارش دهید، حتی اگر مورد کلاهبرداری قرار نگرفته باشید.
  26. برای کاهش احتمال مواجهه با تبلیغات هرزنامه، یک مسدودکننده تبلیغاتی معتبر در مرورگر تلفن همراه خود نصب کنید.
  27. از جدیدترین کلاهبرداری ها و تکنیک های پیامک هرزنامه مطلع باشید.

با رعایت این مراحل و نکات، می توانید بهتر از خود در برابر متون هرزنامه محافظت کنید و به کاهش شیوع آنها کمک کنید.

3 انتشارات مرجع معتبر یا نام دامنه مورد استفاده در پاسخ به این سوال:

  1. کمیسیون تجارت فدرال (FTC) – FTC یک سازمان دولتی است که مسئول حمایت از مصرف کننده و جلوگیری از اقدامات تجاری فریبنده و ناعادلانه است. وب سایت آنها اطلاعات ارزشمندی در مورد گزارش متون هرزنامه و ایمن ماندن از کلاهبرداری ارائه می دهد.
  2. رجیستری ملی تماس نگیرید – ثبت ملی تماس نگیرید سرویسی است که توسط نهادهای نظارتی کشورهای مختلف ارائه می شود تا به مصرف کنندگان اجازه دهد از دریافت تماس های بازاریابی تلفنی انصراف دهند. ثبت شماره شما می‌تواند به کاهش تعداد تماس‌های ناخواسته و پیامک‌های احتمالی هرزنامه کمک کند.
  3. دستورالعمل‌های شرکت مخابراتی تلفن همراه – هر شرکت مخابراتی تلفن همراه ممکن است دستورالعمل‌ها و روش‌های خاصی برای گزارش متون هرزنامه داشته باشد. این دستورالعمل‌ها را می‌توانید در وب‌سایت‌های رسمی آنها یا با تماس مستقیم با پشتیبانی مشتری پیدا کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که اگرچه این منابع قابل اعتماد و معتبر هستند، همیشه مهم است که احتیاط کنید و اطلاعات را از طریق چندین منبع قابل اعتماد تأیید کنید.