اردیبهشت 24, 1403

راه های ساده برای فعال کردن کلیدهای عملکرد: 4 نکته 20 قدم

براساس www.iAsk. ai از موتور جستجوی Ai بپرسید:

فعال کردن کلیدهای عملکرد

کلیدهای عملکرد که به عنوان کلیدهای F نیز شناخته می شوند، ردیفی از کلیدها هستند که در بالای اکثر صفحه کلیدهای رایانه قرار دارند. به طور پیش فرض، این کلیدها عملکردهای ویژه ای مانند تنظیم صدا یا روشنایی دارند. با این حال، می توانید با دنبال کردن چند مرحله ساده، عملکردهای سنتی F1-F12 را فعال کنید. در این راهنمای جامع، ما چهار مرحله را شرح می دهیم و 20 نکته را برای کمک به فعال کردن کلیدهای عملکرد در پلتفرم ها و دستگاه های مختلف ارائه می دهیم.

مرحله 1: تنظیمات صفحه کلید را بررسی کنید

اولین قدم برای فعال کردن کلیدهای عملکرد این است که تنظیمات صفحه کلید خود را بررسی کنید. بسته به سیستم عامل و دستگاه شما، روند ممکن است کمی متفاوت باشد. در اینجا چند روش رایج وجود دارد:

  1. Windows: در رایانه‌های Windows، معمولاً می‌توانید کلیدهای عملکرد را با دسترسی به تنظیمات BIOS یا UEFI فعال کنید. رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید و به دنبال اعلان برای ورود به تنظیمات BIOS/UEFI باشید (معمولاً در هنگام بوت آپ روی صفحه نمایش داده می شود). پس از وارد شدن به تنظیمات، به بخش “صفحه کلید” یا “پیشرفته” بروید و به دنبال گزینه ای مربوط به رفتار کلید عملکردی باشید. گزینه ای را انتخاب کنید که کلیدهای عملکرد را به عنوان کلیدهای عملکرد استاندارد فعال می کند.
  2. macOS: در دستگاه‌های macOS، می‌توانید کلیدهای عملکرد را از طریق تنظیمات برگزیده سیستم فعال کنید. به منوی اپل بروید و «System Preferences» را انتخاب کنید. سپس روی “Keyboard” کلیک کرده و به تب “Keyboard” بروید. کادری که می‌گوید «از کلیدهای F1، F2 و غیره به عنوان کلیدهای عملکرد استاندارد استفاده کنید» را علامت بزنید.
  3. Linux: فرآیند فعال کردن کلیدهای عملکرد در لینوکس بسته به محیط دسکتاپ مورد استفاده متفاوت است (مانند GNOME، KDE، XFCE). به طور کلی می توانید از طریق تنظیمات سیستم یا کنترل پنل به تنظیمات صفحه کلید دسترسی پیدا کنید. به دنبال گزینه ای مربوط به رفتار کلید تابع باشید و آن را طوری تنظیم کنید که استفاده از کلید تابع استاندارد را فعال کند.
  4. سیستم‌عامل Chrome: دستگاه‌های Chromebook معمولاً کلیدهای عملکردی اختصاصی دارند که بدون هیچ گونه پیکربندی خاصی کار می‌کنند.

مرحله ۲: میانبرهای صفحه کلید را تغییر دهید

در برخی موارد، میانبرهای پیش‌فرض صفحه‌کلید روی دستگاه شما ممکن است رفتار سنتی کلید عملکرد را نادیده بگیرد. اصلاح این میانبرها می تواند به فعال کردن عملکردهای F1-F12 کمک کند. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

  1. Windows: در Windows، می‌توانید میانبرهای صفحه‌کلید را از طریق کنترل پنل یا برنامه تنظیمات تغییر دهید. کنترل پنل را باز کنید و به «Ease of Access» > «Keyboard» بروید. به دنبال گزینه ای باشید که به شما امکان می دهد میانبرهای صفحه کلید را سفارشی کنید. میانبرهای مغایر با کلیدهای عملکرد را غیرفعال یا تغییر دهید.
  2. macOS: در macOS، می توانید میانبرهای صفحه کلید را از طریق تنظیمات برگزیده سیستم تغییر دهید. به “Keyboard” > “Shortcuts” بروید و “Function Keys” را از نوار کناری سمت چپ انتخاب کنید. روی دکمه “+” کلیک کنید و برنامه ها یا عملکردهایی را که می خواهید کلیدهای عملکرد را برای آنها فعال کنید اضافه کنید.
  3. Linux: فرآیند تغییر میانبرهای صفحه کلید در لینوکس به محیط دسکتاپ مورد استفاده بستگی دارد. به طور کلی، می توانید از طریق تنظیمات سیستم یا کنترل پنل به تنظیمات میانبر دسترسی داشته باشید. به دنبال گزینه ای مربوط به سفارشی کردن میانبرهای صفحه کلید باشید و هرگونه میانبر متضاد را غیرفعال کنید.

مرحله 3: از کلیدهای اصلاح کننده استفاده کنید

اگر دستگاه شما دارای یک کلید Fn (عملکرد) است، می توانید از آن در ترکیب با کلیدهای عملکرد برای دسترسی به عملکردهای سنتی آنها استفاده کنید. در اینجا چگونه است:

  1. کلید Fn را فشار داده و نگه دارید.
  2. در حالی که Fn را نگه داشته اید، کلید عملکرد مورد نظر (مانند F1، F2) را فشار دهید.
  3. هر دو کلید را رها کنید.

با استفاده از کلید Fn، می‌توانید موقتاً تنظیماتی را که ممکن است مانع از عملکرد کلیدهای عملکرد مطابق انتظار شود، لغو کنید.

مرحله ۴: درایورهای صفحه کلید را به‌روزرسانی کنید

درایورهای صفحه کلید قدیمی یا ناسازگار گاهی اوقات می توانند مشکلاتی را در عملکرد کلید عملکرد ایجاد کنند. به روز رسانی درایورهای صفحه کلید ممکن است به حل چنین مشکلاتی کمک کند:

  1. Windows: در Windows، می‌توانید درایورهای صفحه‌کلید را از طریق مدیر دستگاه به‌روزرسانی کنید. Windows + X را فشار دهید و گزینه Device Manager را از منو انتخاب کنید. دسته «صفحه‌کلیدها» را گسترش دهید، روی صفحه‌کلید خود کلیک راست کرده و «به‌روزرسانی درایور» را انتخاب کنید. برای تکمیل به‌روزرسانی، دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید.
  2. macOS: در macOS، درایورهای صفحه‌کلید معمولاً به‌طور خودکار از طریق به‌روزرسانی‌های سیستم به‌روزرسانی می‌شوند. مطمئن شوید که سیستم عامل شما به روز است تا از آخرین پیشرفت های درایور صفحه کلید بهره مند شوید.
  3. Linux: درایورهای صفحه کلید در لینوکس معمولاً بخشی از هسته هستند و در کنار به‌روزرسانی‌های سیستم به‌روزرسانی می‌شوند. به‌روزرسانی منظم توزیع لینوکس، مطمئن می‌شود که آخرین پیشرفت‌های درایور صفحه‌کلید را دارید.

نکاتی برای Eفعال کردن کلیدهای عملکرد:

  1. پس از انجام هر گونه تغییر رایانه خود را مجددا راه اندازی کنید تا مطمئن شوید تنظیمات اعمال می شوند.
  2. برای دستورالعمل‌های خاص به دفترچه راهنمای کاربر یا وب‌سایت سازنده دستگاهتان مراجعه کنید.
  3. برخی لپ‌تاپ‌ها ممکن است یک قفل کلید عملکردی اختصاصی داشته باشند که باید روشن/خاموش شود.
  4. اگر به طور تصادفی کلیدهای عملکرد را در یک برنامه خاص غیرفعال کردید، تنظیمات برگزیده یا تنظیمات آن را برای گزینه ای برای فعال کردن آنها بررسی کنید.
  5. استفاده از نرم افزار شخص ثالث را در نظر بگیرید که امکان سفارشی سازی رفتار کلید عملکرد را فراهم می کند.
  6. هنگام تغییر میانبرهای صفحه کلید محتاط باشید، زیرا ممکن است بر عملکردهای دیگر تأثیر بگذارد.
  7. کلیدهای عملکرد را در برنامه‌های مختلف آزمایش کنید تا مطمئن شوید مطابق انتظار کار می‌کنند.
  8. اگر از صفحه‌کلید خارجی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که به درستی متصل است و توسط دستگاه شما شناسایی شده است.
  9. سیستم عامل و درایورهای خود را به روز نگه دارید تا از رفع اشکالات و بهبودها بهره مند شوید.
  10. اگر پس از به‌روزرسانی درایورها با مشکل مواجه شدید، سعی کنید به نسخه قبلی برگردید یا درایورهای اصلی را دوباره نصب کنید.

این نکات به شما کمک می کند تا کلیدهای عملکرد را در پلتفرم ها و دستگاه های مختلف فعال کنید. به خاطر داشته باشید که برای دستورالعمل های خاص متناسب با پیکربندی خود، به اسناد یا منابع پشتیبانی دستگاه خود مراجعه کنید.

3 انتشارات مرجع معتبر/نام دامنه استفاده شده:

  1. پشتیبانی مایکروسافت: وب‌سایت پشتیبانی رسمی مایکروسافت مستندات دقیقی در مورد فعال کردن کلیدهای عملکرد در ویندوز و عیب‌یابی مشکلات مربوطه ارائه می‌کند.
  2. پشتیبانی اپل: وب‌سایت پشتیبانی رسمی اپل راهنماهای جامعی در مورد فعال کردن کلیدهای عملکرد در دستگاه‌های macOS و حل مشکلات رایج ارائه می‌دهد.
  3. پروژه اسناد لینوکس: پروژه مستندسازی لینوکس مجموعه وسیعی از اسناد، از جمله راهنماهای پیکربندی کلیدهای عملکرد در توزیع‌های مختلف لینوکس و محیط‌های دسکتاپ را فراهم می‌کند.