اردیبهشت 15, 1403

نحوه اعمال انواع بانداژ: نکات مراقبت از زخم

براساس www.iAsk. ai از موتور جستجوی Ai بپرسید:

مقدمه

استفاده از بانداژ یک مهارت ضروری در مراقبت از زخم است، زیرا به محافظت از زخم در برابر عفونت کمک می کند، باعث بهبودی می شود و از ناحیه آسیب دیده حمایت می کند. انواع مختلفی از بانداژ موجود است که هر کدام برای اهداف و انواع زخم خاص طراحی شده اند. در این راهنمای جامع، انواع مختلف بانداژها را مورد بحث قرار می‌دهیم و دستورالعمل‌های گام به گام در مورد نحوه اعمال موثر آنها ارائه می‌کنیم.

1. باند چسب

باندهای چسبی که معمولاً به عنوان “کمک نواری” شناخته می شوند، نوارهای کوچکی از پارچه یا پلاستیک با پشتی چسبنده هستند. آنها عمدتا برای بریدگی های جزئی، خراش ها و تاول ها استفاده می شوند. در اینجا نحوه اعمال بانداژ چسب آورده شده است:

  1. زخم را تمیز کنید: قبل از استفاده از بانداژ، دست های خود را کاملا بشویید و زخم را با آب و صابون ملایم تمیز کنید. با استفاده از یک حوله تمیز یا گاز استریل آن را به آرامی خشک کنید.
  2. از ضد عفونی کننده استفاده کنید: در صورت تمایل یا توصیه یک متخصص مراقبت های بهداشتی، برای جلوگیری از عفونت، محلول یا پماد ضد عفونی کننده را روی زخم بمالید.
  3. یک اندازه مناسب را انتخاب کنید: بانداژی را انتخاب کنید که به طور کامل زخم را بدون همپوشانی روی پوست سالم بپوشاند. باید آنقدر بزرگ باشد که لبه ها را محکم نگه دارد.
  4. حافظه را بردارید: پشتی محافظ را از یک انتهای باند جدا کنید، مراقب باشید که قسمت چسب را لمس نکنید.
  5. روی زخم قرار دهید: پد چسب را به دقت روی زخم قرار دهید و از پوشش کامل آن اطمینان حاصل کنید. تمام لبه ها را محکم فشار دهید تا در جای خود محکم شود.
  6. چسبندگی مناسب را بررسی کنید: مطمئن شوید که باند به خوبی به پوست می‌چسبد و به راحتی شل نمی‌شود.
  7. به طور منظم تعویض کنید: تعویض باندهای چسبنده به طور منظم مهم است، به خصوص اگر کثیف یا خیس شوند.

2. پانسمان گاز

باندهای گازی همه کاره هستند و معمولاً برای زخم های بزرگتر، پانسمان های جراحی و محکم کردن انواع دیگر پانسمان ها استفاده می شوند. آنها در اندازه های مختلف هستند و می توانند استریل یا غیر استریل باشند. در اینجا نحوه استفاده از پانسمان گازی آورده شده است:

  1. زخم را تمیز کنید: زخم را با آب و صابون ملایم کاملاً تمیز کنید و آن را با یک حوله تمیز یا گاز استریل خشک کنید.
  2. از ضد عفونی کننده استفاده کنید: در صورت توصیه، محلول یا پماد ضد عفونی کننده را روی زخم بمالید.
  3. یک اندازه مناسب را انتخاب کنید: باند گازی را انتخاب کنید که به اندازه کافی پهن باشد تا زخم را به اندازه کافی بپوشاند.
  4. شروع به پیچیدن کنید: با چسباندن باند با چند چرخش در اطراف ناحیه آسیب دیده شروع کنید و مطمئن شوید که محکم است اما خیلی سفت نیست. در صورت لزوم، از یک نوار یا نوار چسب برای محکم کردن پوشش اولیه استفاده کنید.
  5. ادامه پیچیدن: به تدریج از نقطه لنگر اولیه فاصله بگیرید و هر لایه را تقریباً نصف عرض آن را روی هم قرار دهید. تنش ثابت را حفظ کنید تا بدون محدود کردن جریان خون، حمایت کنید.
  6. انتها را محکم کنید: هنگامی که زخم را به طور کامل پوشانید، انتهای باند را با نوار چسب یا با قرار دادن آن در زیر لایه بسته بندی قبلی محکم کنید.
  7. گردش خون را بررسی کنید: با بررسی علائم اختلال در گردش خون، مانند بی حسی، سوزن سوزن شدن، یا تغییر رنگ پوست، مطمئن شوید که بانداژ خیلی سفت نیست. اگر هر یک از این علائم رخ داد، بانداژ را شل کنید یا دوباره بمالید.
  8. به طور منظم تعویض کنید: باندهای گاز باید به طور منظم یا طبق دستور یک متخصص مراقبت های بهداشتی تعویض شوند، به خصوص اگر کثیف یا خیس شوند.

3. باندهای فشاری

باندهای فشاری برای اعمال فشار برای کاهش تورم، کنترل خونریزی و پشتیبانی برای رگ به رگ شدن و کشیدگی استفاده می‌شوند. آنها معمولا در آسیب های ورزشی و اختلالات وریدی استفاده می شوند. در اینجا نحوه اعمال باند فشرده سازی آمده است:

  1. نقطه آسیب دیده را بالا ببرید و تمیز کنید: در صورت امکان، اندام آسیب دیده را برای کاهش تورم بالا ببرید. زخم را به آرامی با آب و صابون ملایم تمیز کنید و آن را خشک کنید.
  2. یک پانسمان نچسب بزنید: یک پانسمان نچسب را روی زخم قرار دهید تا از چسبیدن مستقیم باند به آن جلوگیری کنید.
  3. شروع بسته بندی: با چسباندن باند زیر ناحیه آسیب دیده، با استفاده از چند چرخش آن را در جای خود محکم کنید.
  4. پیچیدن به سمت بالا: به تدریج بانداژ را در جهت رو به بالا بپیچید و هر لایه را به اندازه نصف عرض آن روی هم قرار دهید. فشار یکنواخت را در سراسر آن حفظ کنید، مطمئن شوید که محکم است اما بیش از حد سفت نیست.
  5. کل ناحیه را بپوشانید: به پیچیدن ادامه دهید تا کل ناحیه آسیب دیده پوشانده شود و کمی در بالا و پایین آن کشیده شود.
  6. انتها را محکم کنید: هنگامی که به پوشش مورد نظر رسیدید، انتهای باند را با نوار چسب یا با قرار دادن آن در زیر لایه بسته بندی قبلی محکم کنید.
  7. گردش خون را بررسی کنید: برای هر گونه علائم اختلال در گردش خون، مانند بی حسی، گزگز، یا تغییر رنگ، نظارت کنید. در صورت بروز این علائم، بانداژ را شل کنید یا دوباره ببندید.
  8. تغییر rبه طور منظم: باندهای فشاری باید به طور منظم طبق دستور یک متخصص مراقبت های بهداشتی تعویض شوند.

4. باندهای مثلثی

باندهای مثلثی تکه‌های بزرگی از پارچه هستند که به شکل مثلث هستند و عمدتاً برای بی‌حرکت کردن اندام‌های آسیب‌دیده، ایجاد تسمه‌هایی برای حمایت از بازو، یا پانسمان‌های محکم در مناطقی که دسترسی به آن سخت است، استفاده می‌شوند. نحوه استفاده از بانداژ مثلثی در اینجا آمده است:

  1. بی حرکت کردن اندام آسیب دیده: برای بی حرکت کردن اندام آسیب دیده، باند مثلثی را در یک چین پهن تا کنید و آن را زیر اندام قرار دهید. یک انتهای آن را روی اندام بالا بیاورید و با یک گره در بالا محکم ببندید.
  2. یک بند بازو ایجاد کنید: باند مثلثی را به صورت یک چین پهن تا کنید و آن را زیر بازو در سمت آسیب دیده قرار دهید. یک انتهای آن را روی شانه بالا بیاورید و با یک گره در بالا محکم ببندید.
  3. پنسمان های ایمن: باند مثلثی را به صورت یک چین باریک تا کنید و از آن برای محکم کردن پانسمان روی سر، پوست سر یا سایر نواحی که نیاز به بی حرکتی دارند استفاده کنید.

نتیجه گیری

استفاده صحیح از بانداژ برای مراقبت موثر از زخم بسیار مهم است. چه از باند چسب، باند گاز، باند فشاری یا باند مثلثی استفاده می‌کنید، پیروی از تکنیک‌های صحیح به محافظت از زخم و بهبودی کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که زخم را تمیز نگه دارید، به طور مرتب بانداژ را عوض کنید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

3 انتشارات مرجع معتبر یا نام دامنه استفاده شده:

  1. کلینیک مایو: وب سایت کلینیک مایو اطلاعات جامع و قابل اعتمادی را در مورد موضوعات مختلف پزشکی از جمله مراقبت از زخم و تکنیک های استفاده از باند ارائه می دهد.
  2. WebMD: WebMD یک منبع قابل اعتماد برای اطلاعات پزشکی است که راهنمایی هایی در مورد مراقبت از زخم و انواع مختلف بانداژ ارائه می دهد.
  3. صلیب سرخ آمریکا: صلیب سرخ آمریکا منابع ارزشمندی را برای کمک‌های اولیه و مراقبت‌های اضطراری، از جمله دستورالعمل‌هایی در مورد استفاده از بانداژ برای اهداف مختلف ارائه می‌کند.