اردیبهشت 17, 1403

کمک های اولیه و مراقبت های بهداشتی اورژانسی (صفحه 2) – نحوه مقاله از

براساس www.iAsk. ai از موتور جستجوی Ai بپرسید:

مطمئنا! من تمام تلاش خود را می کنم تا پاسخ جامع و مفصلی به سؤال شما ارائه دهم.

کمک های اولیه و مراقبت های بهداشتی اورژانس

در صورت بروز یک اورژانس پزشکی، اقدام سریع و موثر برای ارائه مراقبت های لازم تا رسیدن کمک حرفه ای بسیار مهم است. در اینجا چند دستورالعمل کلی در مورد نحوه انجام کمک های اولیه و مراقبت های بهداشتی اضطراری آورده شده است:

ایست قلبی

اگر فردی دچار ایست قلبی شد، ضروری است که فوراً با 911 تماس گرفته و در صورتی که فرد پاسخ نمی دهد و نفس نمی کشد، CPR (احیای قلبی ریوی) را آغاز کند. CPR باید به ترتیب زیر انجام شود:

  1. پاسخگویی را بررسی کنید: روی شانه فرد ضربه بزنید و با صدای بلند صحبت کنید تا ببینید آیا پاسخ می‌دهد یا خیر. اگر پاسخ ندادند، بلافاصله CPR را شروع کنید.
  2. تنفس را بررسی کنید: به صداهای تنفسی گوش دهید و هوا را روی گونه خود احساس کنید. اگر فرد تنفس نمی کند، CPR را شروع کنید.
  3. فشار دادن قفسه سینه را شروع کنید: فرد را به پشت روی یک سطح صاف و محکم قرار دهید و دستان خود را روی سینه او قرار دهید. انگشتان خود را قفل کنید و با یک دست روی سینه فشار دهید، در حالی که دست دیگر چانه را به سمت بالا متمایل می کند و راه هوایی را باز نگه می دارد. قفسه سینه را به عمق 2-3 اینچ (5-7.5 سانتی متر) با سرعت 100-120 فشار در دقیقه فشار دهید.
  4. نفس دادن: پس از 30 فشار قفسه سینه، دو نفس بدهید. هر نفس باید حدود یک ثانیه طول بکشد و قفسه سینه را بلند کند.
  5. تکرار: به تناوب فشارهای قفسه سینه و تنفس را تا رسیدن خدمات پزشکی اورژانس ادامه دهید.

خونریزی

اگر فردی خونریزی دارد، فشار مستقیم به زخم برای کنترل خونریزی مهم است. از یک پارچه یا گاز تمیز برای اعمال فشار استفاده کنید و فشار را تا زمانی که خونریزی متوقف شود ادامه دهید. اگر خونریزی بعد از 15 دقیقه متوقف نشد، یا اگر زخم عمیق یا بزرگ بود، فورا به پزشک مراجعه کنید.

سوخت

برای سوختگی های جزئی، 10 تا 15 دقیقه آب خنک را روی محل سوختگی قرار دهید تا به کاهش دمای پوست و کاهش درد کمک کند. از یخ یا آب یخ استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث آسیب بیشتر شود. برای سوختگی های شدیدتر، فورا به پزشک مراجعه کنید.

استخوان های شکسته

اگر فردی استخوان شکسته است، مهم است که اندام آسیب دیده را بی حرکت کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. برای ثابت نگه داشتن اندام از آتل یا گچ استفاده کنید و از حرکت دادن مصدوم خودداری کنید مگر اینکه در خطر باشد. در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

واکنش های آلرژیک

اگر فردی واکنش آلرژیک را تجربه می کند، مهم است که اپی نفرین را با استفاده از EpiPen یا سایر تزریق کننده های خودکار در صورت وجود تجویز کند. اگر فرد بیهوش است، او را به پشت بخوابانید و مانور Heimlich را برای کمک به تنفس انجام دهید. بلافاصله با 911 تماس بگیرید.

مسمومیت

اگر فردی ماده سمی را بلعیده است، فوراً با مرکز ملی کنترل مسمومیت به شماره 1-800-222-1222 یا با شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید. سعی نکنید استفراغ کنید یا چیزی برای خوردن یا نوشیدن ندهید، مگر اینکه توسط یک متخصص پزشکی دستور داده شود.

رگ به رگ شدن و کشیدگی

برای رگ به رگ شدن و کشیدگی، استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا بردن (RICE) ناحیه آسیب دیده مهم است. از بانداژ فشاری برای کمک به کاهش تورم استفاده کنید و از وارد کردن وزن به مفصل آسیب دیده خودداری کنید. اگر درد در عرض 48 ساعت بهبود نیافت یا آسیب شدید است، به پزشک مراجعه کنید.

شکستگی

اگر کسی دچار شکستگی شده است، بی حرکت کردن اندام آسیب دیده برای جلوگیری از آسیب بیشتر مهم است. برای ثابت نگه داشتن اندام از آتل یا گچ استفاده کنید و از حرکت دادن مصدوم خودداری کنید مگر اینکه در خطر باشد. در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

آسیب چشم

اگر فردی آسیب چشمی دارد، مهم است که چشم را با آب بشویید تا هرگونه آلودگی را از بین ببرید. از فشار استفاده نکنید و سعی نکنید اشیایی را که ممکن است در چشم گیر کرده اند بردارید. در صورت از دست دادن بینایی، تاری دید یا درد فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آسیب های سر

اگر فردی آسیب به سر دارد، مهم است که علائم حیاتی او را کنترل کرده و در صورت تجربه هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • گیجی یا سردرگمی
  • سرگیجه یا از دست دادن تعادل
  • تهوع یا استفراغ
  • تشنج یا تشنج
  • ضعف یا بی حسی در بازوها یا پاها

وضعیت های اضطراری زیست محیطی

در صورت وقوع یک بلایای طبیعی یا اضطراری زیست محیطی، حفظ خونسردی و پیروی از دستورالعمل های مقامات محلی مهم است. اگر در ساختمان هستید، به مکان امنی تخلیه شده و منتظر دستورالعمل های بیشتر باشید. اگر بیرون هستید، به مکان های بلندتر بروید یا در یک ساختمان محکم پناه بگیرید.

تروما

اگر کسی تروما را تجربه کرده است، مهم استراه هوایی، تنفس و گردش خون (ABC) آنها را ارزیابی کنید و در صورت عدم پاسخگویی یا تنفس سریع با 911 تماس بگیرید. در صورت نیاز اقدامات اساسی حمایت از زندگی مانند CPR یا کنترل خونریزی را ارائه دهید.

گزش مار و عنکبوت

اگر کسی توسط یک مار یا عنکبوت گزیده شده است، مهم است که فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. سعی نکنید سم را بیرون بکشید یا از تورنیکت استفاده نکنید. اندام آسیب دیده را ثابت و در سطح قلب یا پایین تر نگه دارید تا تورم کاهش یابد.

بیماری های مرتبط با گرما

در ماه های تابستان، مهم است که اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از بیماری های مرتبط با گرما مانند گرمازدگی و گرمازدگی انجام دهید. با نوشیدن آب زیاد هیدراته بمانید، از فعالیت های شدید در ساعات اوج گرما خودداری کنید و در صورت نیاز به دنبال سایه یا تهویه مطبوع باشید.

هیپوترمی

در هوای سرد، پوشیدن لباس مناسب و خشک ماندن برای جلوگیری از هیپوترمی مهم است. اگر فردی هیپوترمی را تجربه می کند، مهم است که فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشد. در ضمن لباس گرم و خشک تهیه کنید.

رعد و برق

اگر فردی مورد اصابت صاعقه قرار گرفته است، مهم است که فوراً با 911 تماس گرفته و در صورت عدم پاسخگویی و تنفس، احیای قلبی ریوی را شروع کنید. سعی نکنید شخص را لمس کنید یا از وسایل الکتریکی استفاده نکنید.

غرق شدن

اگر فردی در حال غرق شدن است، مهم است که فوراً با 911 تماس بگیرید و سعی کنید فرد را از آب بیرون بیاورید. اگر فرد پاسخگو نیست و نفس نمی کشد، احیای قلبی ریوی را انجام دهید.

گیاهان و حیوانات سمی

اگر فردی در معرض یک گیاه یا حیوان سمی قرار گرفته است، مهم است که فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشد. سعی نکنید فرد را در خانه درمان کنید، زیرا برخی از گیاهان و حیوانات می توانند باعث آسیب جدی یا مرگ شوند.

سوختگی از آتش بازی

اگر فردی در اثر آتش بازی دچار سوختگی شده است، برای کمک به کاهش دمای پوست و کاهش درد، مهم است که به مدت 10 تا 15 دقیقه آب خنک را روی محل سوختگی بریزید. از یخ یا آب یخ استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث آسیب بیشتر شود. اگر سوختگی شدید است یا ظرف چند روز بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید.

مسمومیت با مونوکسید کربن

اگر فردی در معرض مونوکسید کربن قرار گرفته است، مهم است که فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشد. مونوکسید کربن می تواند باعث آسیب جدی یا مرگ شود، بنابراین مهم است که سریع عمل کنید.

خفگی

اگر کسی در حال خفگی است، انجام مانور هایملیچ برای کمک به جابجایی جسم بسیار مهم است. اگر فرد پس از سه بار تلاش همچنان در حال خفگی است، فوراً با 911 تماس بگیرید.

آلرژی غذایی

اگر فردی حساسیت غذایی شدید دارد، مهم است که از قرار گرفتن او در معرض آلرژن اجتناب کنید و EpiPen یا سایر داروهای اورژانسی را در اختیار داشته باشید. اگر فرد واکنش آلرژیک را تجربه کرد، دارو را تجویز کرده و بلافاصله با 911 تماس بگیرید.

واکنش های آلرژیک به نیش حشرات

اگر فردی به نیش حشره واکنش آلرژیک نشان دهد، مهم است که اپی نفرین را با استفاده از EpiPen یا سایر تزریق کننده های خودکار در صورت وجود تجویز کند. اگر فرد بیهوش است، او را به پشت بخوابانید و مانور Heimlich را برای کمک به تنفس انجام دهید. بلافاصله با 911 تماس بگیرید.

گزش حیوانات

اگر شخصی توسط حیوان گاز گرفته شده است، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. برخی از حیوانات مانند سگ و گربه می توانند بیماری ها را از طریق بزاق خود منتقل کنند.

آمادگی برای بلایا

در صورت وقوع فاجعه، داشتن یک برنامه و تدارک وسایل اضطراری مانند غذا، آب و کیت کمک های اولیه بسیار مهم است. با اخبار محلی همراه باشید و دستورالعمل های مقامات محلی را دنبال کنید.

اورژانس سلامت روان

اگر فردی در شرایط اضطراری بهداشت روانی است، مهم است که از یک متخصص بهداشت روان واجد شرایط کمک بخواهید. اگر فرد در خطر است با خط بحران تماس بگیرید یا به اورژانس بروید.

پیشگیری از خودکشی

اگر فردی افکار خودکشی را تجربه می کند، مهم است که فوراً به دنبال کمک باشید. با یک خط تلفن بحران مانند خط ملی پیشگیری از خودکشی به شماره 1-800-273-TALK (8255) تماس بگیرید یا به خط پیامک بحران به شماره 741741 پیامک کنید.

موارد اضطراری سفر

اگر شخصی در سفر است و یک اورژانس پزشکی را تجربه می کند، مهم است که از یک متخصص پزشکی واجد شرایط کمک بگیرید. اگر فرد در یک کشور خارجی است، با شماره اضطراری محلی تماس بگیرید یا برای کمک با سفارت یا کنسولگری تماس بگیرید.

شناسه پزشکی

همراه داشتن یک شناسه پزشکی که هر گونه شرایط پزشکی یا آلرژی را فهرست می کند، مهم است. این می تواند در مواقع اضطراری نجات دهنده باشد.

داروها

مهم است که فهرستی از داروها و دوزها را در مکانی امن و در دسترس نگهداری کنید. این می تواند در مواقع اضطراری مفید باشد.

مخاطبین اضطراری

داشتن فهرستی از مخاطبین اورژانس، مانند پزشک و شماره تماس اورژانس فرد، در مکانی امن و قابل دسترس بسیار مهم است.

کمک های اولیه

در مواقع اضطراری داشتن کیت کمک های اولیه بسیار مهم است. کیت باید شامل لوازم اولیه مانند باند باشدسن، دستمال مرطوب ضد عفونی کننده و داروهای بدون نسخه.

طرح اضطراری

داشتن یک برنامه اضطراری شامل یک طرح ارتباطی، محل ملاقات و مسیرهای تخلیه مهم است.

ایمنی در برابر آتش

مهم است که اقدامات ایمنی آتش نشانی، مانند