مطمئنا! در اینجا سه روش برای آموزش سخنرانی در جمع به همراه 36 نکته برای هر روش وجود دارد که به صورت پررنگ ارائه شده است:
روش 1: آموزش سنتی کلاس درس
نکته 1: با اصول صحبت کردن در جمع شروع کنید، مانند وضعیت بدنی مناسب، تنفس، و تکنیک های صوتی.
نکته 2: از سخنرانیها، نمایشها و بحثهای گروهی برای آموزش مفاهیم و مهارتهای کلیدی استفاده کنید.
نکته 3: فرصتهایی را برای دانشآموزان فراهم کنید تا صحبت کردن را در مقابل کلاس تمرین کنند، با ارائههای کوتاه شروع کنند و به تدریج طول و پیچیدگی آن را افزایش دهند.
نکته 4: بازخورد سازنده ای در مورد عملکرد آنها ارائه دهید تا به آنها در بهبود کمک کنید.
نکته 5: دانشآموزان را تشویق کنید که صحبت کردن خود را ضبط کنند و برای شناسایی زمینههای بهبود، ضبطها را تماشا کنند.
نکته 6: به دانش آموزان بیاموزید که چگونه تحقیق کنند و سخنرانی های مؤثر تهیه کنند، از جمله نحوه یافتن و ارزیابی منابع، سازماندهی محتوا و استفاده از وسایل کمک بصری.
نکته 7: هنگام ارائه سخنرانی بر اهمیت تماس چشمی، زبان بدن و تنوع صوتی تاکید کنید.
نکته 8: به دانش آموزان بیاموزید که چگونه قبل و در حین سخنرانی با عصبی بودن و اضطراب کنار بیایند.
نکته 9: در مورد نحوه تعامل و تعامل با مخاطب، از جمله نحوه استفاده مؤثر از داستان سرایی و طنز، راهنمایی ارائه دهید.
نکته 10: دانشآموزان را تشویق کنید تا مهارتهای گفتاری خود را در خارج از کلاس، مانند باشگاههای سخنرانی عمومی یا شرکت در مسابقات سخنرانی، تمرین کنند.
روش 2: آموزش آنلاین
نکته 11: از منابع آنلاین، مانند ویدئوها و ماژولهای تعاملی، برای آموزش مهارتهای سخنرانی عمومی استفاده کنید.
نکته 12: یک محیط کلاس مجازی ایجاد کنید که در آن دانش آموزان بتوانند صحبت کردن را تمرین کنند و بازخورد دریافت کنند.
نکته 13: از ابزارهای آنلاین، مانند نرم افزار ضبط صفحه، برای ضبط و بررسی سخنرانی های دانش آموز استفاده کنید.
نکته 14: دانشآموزان را تشویق کنید تا صحبت کردن در مقابل وبکم یا دستگاه ضبط دیگر را تمرین کنند تا از این فناوری راحت باشند.
نکته 15: به دانشآموزان آموزش دهید که چگونه از منابع آنلاین، مانند اسلایدهای Google، برای ایجاد وسایل کمک بصری جذاب استفاده کنند.
نکته 16: فرصتهایی را برای دانشآموزان فراهم کنید تا در یک محیط مجازی، مانند بحثها یا ارائههای مجازی، صحبت کردن را تمرین کنند.
نکته 17: دانشآموزان را تشویق کنید تا در انجمنهای سخنرانی عمومی آنلاین، مانند انجمنها یا گروههای رسانههای اجتماعی شرکت کنند تا مهارتهای گفتاری خود را تمرین کنند و بازخورد دریافت کنند.
نکته 18: به دانشآموزان بیاموزید که چگونه از منابع آنلاین مانند نرمافزار نوشتار نوشتار استفاده کنند تا به آنها در آمادهسازی و ارائه سخنرانیهای مؤثر کمک کند.
نکته 19: در مورد نحوه رسیدگی به چالشهای ارتباط آنلاین، مانند برخورد با ترولها یا بازخورد منفی، راهنمایی ارائه دهید.
نکته 20: دانش آموزان را تشویق کنید تا از فناوری برای تقویت مهارت های گفتاری خود استفاده کنند، مانند استفاده از وسایل کمک بصری یا ضبط سخنرانی های خود.
روش 3: یادگیری تجربی
نکته 21: فرصتهایی را برای دانشآموزان فراهم کنید تا در موقعیتهای سخنرانی در دنیای واقعی شرکت کنند، مانند ارائه در یک کنفرانس یا شرکت در یک مناظره.
نکته 22: دانشآموزان را تشویق کنید تا فرصتهایی را برای صحبت در مقابل مخاطبان مختلف، مانند مجامع مدرسه یا رویدادهای اجتماعی، جستجو کنند.
نکته 23: به دانشآموزان بیاموزید که چگونه از داستانگویی و حکایات استفاده کنند تا سخنرانیهایشان جذابتر و به یاد ماندنیتر شود.
نکته 24: در مورد نحوه رسیدگی به سؤالات دشوار و موقعیت های چالش برانگیز در طول سخنرانی راهنمایی ارائه دهید.
نکته 25: دانشآموزان را تشویق کنید تا در محیطهای مختلف، مانند یک گروه کوچک یا انفرادی، صحبت کردن را تمرین کنند تا با انواع موقعیتهای صحبت کردن راحت شوند.
نکته 26: به دانش آموزان بیاموزید که چگونه از زبان بدن و تکنیک های آوازی برای انتقال اعتماد به نفس و قدرت استفاده کنند.
نکته 27: به دانشآموزان کمک کنید تا یک سبک صحبت شخصی متناسب با شخصیت و اهداف ارتباطی خود ایجاد کنند.
نکته 28: دانشآموزان را تشویق کنید تا در مورد مهارتهای گفتاری خود از دیگران بازخورد بگیرند و از آن برای بهبود استفاده کنند.
نکته 29: فرصتهایی را برای دانشآموزان فراهم کنید تا روی مهارتهای گفتاری خود در یک محیط حمایتی و مشارکتی، مانند ارائههای گروهی یا بازخورد همسالان، کار کنند.
نکته 30: به دانشآموزان بیاموزید که چگونه از فناوری برای تقویت مهارتهای گفتاری خود، مانند استفاده از وسایل کمک بصری یا ضبط سخنرانیهای خود، استفاده کنند.
نکته 31: دانش آموزان را تشویق کنید تا در مسابقات سخنرانی یا رویدادهای عمومی شرکت کنند تا تجربه کسب کنند و اعتماد به نفس آنها را تقویت کنند.
نکته 32: راهنمایی هایی در مورد نحوه کنترل اعصاب و اضطراب قبل و حین سخنرانی ارائه دهید.
نکته 33: به دانشآموزان بیاموزید که چگونه از طنز و سایر اشکال درگیر کردن مخاطب برای مؤثرتر کردن سخنرانیهایشان استفاده کنند.
نکته 34: دانشآموزان را تشویق کنید تا مهارتهای گفتاری خود را در زمینههای مختلف، مانند یک محیط رسمی یا در یک محیط معمولیتر، تمرین کنند.
نکته 35: به دانشآموزان بیاموزید که چگونه از تکنیکهای متقاعدکننده و ابزارهای بلاغی برای جذابتر کردن سخنرانیهای خود استفاده کنند.
نکته 36: فرصتهایی را برای دانشآموزان فراهم کنید تا در مورد مهارتهای گفتاری خود فکر کنند و زمینههای بهبود را شناسایی کنند.
سه عنوان مرجع معتبر که این پاسخ را تأیید می کنند عبارتند از:
- «هنر سخنرانی عمومی» اثر دیل کارنگی
- «مثل TED صحبت کنید: 9 راز سخنوری عمومی ذهن برتر جهان» اثر کارمین گالو
- “مثل یک حرفه ای صحبت کنید: رازهای ارتباطی از ذهن های برتر جهان” اثر پاتریشیا فریپ