جستجوی ارگانیک چیست؟
جستجوی ارگانیک به فرآیند به دست آوردن نتایج موتور جستجوی طبیعی، بدون پرداخت و بدون تبلیغات برای یک جستجوی خاص اشاره دارد. هنگامی که کاربران کلمات یا عبارات کلیدی را در یک موتور جستجو مانند گوگل، بینگ یا یاهو وارد می کنند، الگوریتم موتور جستجو در وب جستجو می کند تا مرتبط ترین و معتبرترین محتوای مرتبط با آن کلمات کلیدی را پیدا کند. نتایج جستجویی که بدون تبلیغات پولی ظاهر می شوند، نتایج جستجوی ارگانیک در نظر گرفته می شوند.
جستجوی ارگانیک یک جنبه اساسی از بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است که هدف آن بهبود دید و رتبه وب سایت در نتایج جستجوی ارگانیک است. بر خلاف نتایج جستجوی پولی که در بالا یا کنار صفحه موتور جستجو ظاهر می شوند و به عنوان تبلیغات علامت گذاری می شوند، نتایج جستجوی ارگانیک بر اساس ارتباط و کیفیت محتوا هدایت می شوند.
چهار مرحله جستجوی ارگانیک:
- خزیدن: موتورهای جستجو از نرم افزار خودکاری به نام خزنده یا عنکبوت برای مرور وب و کشف صفحات وب جدید استفاده می کنند. این خزنده ها پیوندها را از یک صفحه به صفحه دیگر دنبال می کنند و اطلاعات مربوط به هر صفحه ای را که با آن مواجه می شوند جمع آوری می کنند.
- نمایه سازی: پس از خزیدن، موتورهای جستجو اطلاعات جمع آوری شده از صفحات وب را در یک فهرست ذخیره می کنند. این فهرست مانند یک کاتالوگ کتابخانه عظیم است که به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا هنگام جستجوی کاربران به سرعت اطلاعات مرتبط را بازیابی کنند.
- رتبهبندی: هنگامی که کاربر درخواستی را در موتور جستجو وارد میکند، الگوریتم موتور جستجو صفحات فهرستشده را تجزیه و تحلیل میکند تا ارتباط آنها را با جستوجو تعیین کند. این الگوریتم فاکتورهای مختلفی مانند استفاده از کلمات کلیدی، کیفیت محتوا، تجربه کاربری و بک لینک های سایر وب سایت های معتبر را در نظر می گیرد. بر اساس این عوامل، الگوریتم به هر صفحه رتبه بندی می دهد و آنها را به ترتیب مرتبط بودن در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نشان می دهد.
- نمایش نتایج: در نهایت، موتور جستجو مرتبط ترین و معتبرترین صفحات را بر اساس رتبه بندی تعیین شده توسط الگوریتم خود نمایش می دهد. سپس کاربران می توانند روی این نتایج جستجوی ارگانیک کلیک کنند تا به صفحات وب مربوطه دسترسی پیدا کنند.
24 نکته برای بهینه سازی جستجوی ارگانیک:
- تحقیق کلمات کلیدی: برای شناسایی مرتبطترین و ارزشمندترین کلمات کلیدی برای محتوای وبسایت خود، تحقیقات کاملی برای کلمات کلیدی انجام دهید.
- بهینه سازی محتوا: محتوایی با کیفیت بالا، آموزنده و جذاب ایجاد کنید که برای کلمات کلیدی شناسایی شده بهینه شده است.
- متا تگ ها: متا تگ ها، از جمله تگ های عنوان و توضیحات متا را بهینه کنید تا اطلاعات مختصر و قانع کننده ای در مورد صفحات وب خود در نتایج جستجو ارائه دهید.
- ساختار URL: از URL های توصیفی و کاربرپسند که شامل کلمات کلیدی مرتبط هستند استفاده کنید.
- برچسبهای سرصفحه: از برچسبهای سرصفحه (H1، H2، و غیره) برای ساختاربندی محتوای خود و برجسته کردن نکات کلیدی استفاده کنید.
- بهینهسازی تصویر: تصاویر را با استفاده از برچسبهای alt توصیفی و فشردهسازی آنها برای بارگذاری سریعتر بهینه کنید.
- موبایل دوستانه: اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما برای موبایل مناسب است تا تعداد فزاینده کاربران تلفن همراه را در خود جای دهد.
- سرعت بارگذاری صفحه: با بهینهسازی کد، فشردهسازی تصاویر و استفاده از تکنیکهای ذخیرهسازی، سرعت بارگذاری صفحه را بهبود بخشید.
- تجربه کاربر: با ارائه ناوبری بصری، فراخوانی برای اقدام واضح، و فرمهای با کاربری آسان، تجربه کاربر را افزایش دهید.
- پیوند داخلی: پیوندهای داخلی مرتبط را در محتوای خود بگنجانید تا پیمایش را بهبود ببخشید و کاربران را تشویق کنید تا صفحات بیشتری را در وب سایت شما کاوش کنند.
- پیوندهای خارجی: در صورت لزوم به منابع خارجی معتبر پیوند دهید تا ارزش بیشتری برای خوانندگان خود ایجاد کنید.
- ادغام رسانه های اجتماعی: دکمه های اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی را برای تشویق کاربران به اشتراک گذاری محتوای شما در شبکه های اجتماعی خود یکپارچه کنید.
- نشانهگذاری طرحواره: نشانهگذاری طرحواره را برای ارائه اطلاعات اضافی درباره محتوای خود، مانند نظرات، رتبهبندی، یا جزئیات رویداد به موتورهای جستجو اجرا کنید.
- سئوی محلی: در صورت امکان، وب سایت خود را برای جستجوی محلی با گنجاندن کلمات کلیدی و اطلاعات خاص مکان بهینه کنید.
- نقشه سایت XML: یک نقشه سایت XML ایجاد کنید و آن را به موتورهای جستجو ارسال کنید تا مطمئن شوید همه صفحات وب شما به درستی ایندکس شده اند.
- محتوای تولید شده توسط کاربر: محتوای تولید شده توسط کاربر، مانند نظرات یا نظرات، را تشویق کنید تا تعامل را افزایش دهید و محتوای تازه به وب سایت خود اضافه کنید.
- بهروزرسانیهای منظم: بهطور منظم وبسایت خود را با محتوای جدید برای ثبت بهروزرسانی کنیدبه موتورهای جستجو که سایت شما فعال و مرتبط است.
- Backlink Building: برای بهبود اعتبار و دیده شدن وب سایت خود، بک لینک های با کیفیت بالا از وب سایت های معتبر به دست آورید.
- سیگنالهای اجتماعی: با مخاطبان خود در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی درگیر شوید تا سیگنالهای اجتماعی ایجاد کنید که میتواند بر رتبهبندی جستجوی ارگانیک تأثیر مثبت بگذارد.
- مانیتور تجزیه و تحلیل: از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب برای نظارت بر ترافیک جستجوی ارگانیک، رفتار کاربر و نرخ تبدیل استفاده کنید. تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی زمینه های بهبود.
- دایرکتوریهای محلی: کسبوکار خود را در فهرستهای راهنماهای محلی مرتبط فهرست کنید و از اطلاعات NAP (نام، آدرس، شماره تلفن) در همه فهرستها اطمینان حاصل کنید.
- برچسبهای مرتبط: از برچسبها و دستهبندیهای مرتبط در پستها یا مقالات وبلاگ استفاده کنید تا به موتورهای جستجو کمک کنید تا زمینه محتوای شما را درک کنند.
- وبلاگینگ مهمان: با پستهای مهمان به وبسایتهای معتبر در صنعت خود کمک کنید تا بتوانید برند خود را مشاهده کنید و بک لینکهای باکیفیت کسب کنید.
- امنیت وبسایت: گواهیهای SSL و سایر اقدامات امنیتی را برای محافظت از دادههای کاربر و بهبود قابلیت اعتماد در چشم موتورهای جستجو اجرا کنید.
لطفاً توجه داشته باشید که این نکات جامع نیستند و شیوه های سئو ممکن است بسته به اهداف و الزامات خاص هر وب سایت متفاوت باشد.
3 انتشارات مرجع معتبر یا نام دامنه:
- Moz.com: Moz یک منبع شناخته شده و معتبر در زمینه SEO است که راهنماهای جامع، ابزارها و بینش های صنعتی را ارائه می دهد.
- ژورنال موتور جستجو: ژورنال موتورهای جستجو اخبار، روندها و توصیه های تخصصی به روز را در مورد جنبه های مختلف بازاریابی دیجیتال از جمله SEO ارائه می دهد.
- وبلاگ مرکزی Google Webmaster: وبلاگ رسمی تیم وب مستر Google اطلاعات ارزشمندی را در مورد الگوریتمهای جستجوی Google، بهروزرسانیها و بهترین شیوهها برای وبمسترها و متخصصان سئو ارائه میدهد.