اردیبهشت 19, 1403

چگونه برای کسی که به خود آسیب می زند دوست خوبی باشیم: 15 قدم

براساس www.iAsk. ai از موتور جستجوی Ai بپرسید:

چگونه برای کسی که به خود آسیب می رساند دوست خوبی باشیم: 15 قدم

دوست خوب بودن برای کسی که به خود آسیب می زند می تواند تفاوت قابل توجهی در زندگی او ایجاد کند. ضروری است که با همدلی، درک و صبر به موقعیت نزدیک شوید. در اینجا 15 قدم وجود دارد که می توانید برای اینکه یک دوست حمایت کننده باشید:

1. خودتان را آموزش دهید: زمانی را برای یادگیری خودآزاری، علل و اثرات آن اختصاص دهید. درک دلایل رفتارهای خودآزاری به شما کمک می کند با همدلی بیشتری به موقعیت برخورد کنید.

2. قضاوت نکنید:از قضاوت کردن یا اظهار نظر منفی در مورد آسیب رساندن به خود بپرهیزید. به یاد داشته باشید که جای شما نیست که از اعمال آنها انتقاد یا محکوم کنید.

3. در دسترس باشید: به دوستتان اجازه دهید تا بداند هر زمان که به کسی نیاز داشت که با او صحبت کند، در کنار او هستید. خود را در دسترس قرار دهید و فضای امنی برای آنها ایجاد کنید تا بدون ترس از قضاوت باز شوند.

4. بدون قضاوت گوش دهید:وقتی دوستتان در مورد رفتارهای خودآزاری خود صحبت می کند، بدون وقفه یا ارائه راه حل های فوری، با دقت گوش دهید. گاهی اوقات، آنها فقط به کسی نیاز دارند که گوش کند و بفهمد.

5. احساسات آنها را تأیید کنید:همدلی نشان دهید و احساسات آنها را تأیید کنید. بگذارید بدانند که احساساتشان معتبر است و متوجه می شوید که چگونه در حال مبارزه هستند.

6. کمک حرفه ای را تشویق کنید:به دوستتان پیشنهاد کنید از یک درمانگر یا مشاور متخصص در زمینه آسیب رساندن به خود و سلامت روان کمک حرفه ای بگیرد. در صورت نیاز به آنها در یافتن منابع مناسب کمک کنید.

7. به مرزها احترام بگذارید: هنگام بحث در مورد آسیب رساندن به خود بسیار مهم است که به مرزهای دوست خود احترام بگذارید. اگر صحبت کردن در مورد آن راحت نیست، آنها را مجبور نکنید بیشتر از آنچه که آماده هستند به اشتراک بگذارند.

8. از محرک‌ها اجتناب کنید: مراقب محرک‌های بالقوه باشید و از بحث در مورد موضوعات یا شرکت در فعالیت‌هایی که ممکن است به تمایلات خودآزاری برای دوستتان منجر شود، خودداری کنید.

9. پیشنهادات حواس پرتی:به دوست خود کمک کنید عوامل حواس پرتی سالم و مکانیسم های مقابله ای پیدا کند تا توجه او را از رفتارهای آسیب زننده به خود منحرف کند. آنها را تشویق کنید تا در فعالیت هایی شرکت کنند که از آنها لذت می برند یا سرگرمی های جدید را کشف کنند.

10. صبور باشید: بهبودی به زمان نیاز دارد و مشکلات رایج هستند. با پیشرفت دوست خود صبور باشید و در طول سفر از او حمایت کنید، حتی اگر گاهی اوقات چالش برانگیز باشد.

11. ارتباط را تشویق کنید:دوست خود را تشویق کنید تا آشکارا در مورد مبارزات، افکار و احساسات خود صحبت کند. بگذارید بدانند که می توانند به شما اعتماد کنند و شما آنجا هستید که بدون قضاوت گوش دهید.

12. اجتناب از اولتیماتوم:از دادن اولتیماتوم یا تهدید برای توقف رفتارهای خودآزاری خودداری کنید. این رویکرد مفید نیست و ممکن است دوستی شما را تحت فشار قرار دهد.

13. پیشنهاد کمک در شرایط بحرانی:اگر دوست شما در معرض خطر فوری است یا بحرانی را تجربه می کند، او را تشویق کنید که به دنبال کمک حرفه ای باشد یا با یک خط کمک تماس بگیرد. در صورت لزوم، یک فرد بزرگسال یا مرجع قابل اعتماد را درگیر کنید که می تواند کمک کند.

14. مواظب خود باشید:حمایت از فردی که به خود آسیب می زند می تواند از نظر احساسی خسته کننده باشد. ضروری است که سلامت روانی خود را در اولویت قرار دهید و در صورت نیاز از دیگران حمایت کنید.

15. پیشرفت را جشن بگیرید: حتی کوچکترین گام‌های بهبودی را با دوست خود تأیید کرده و جشن بگیرید. تقویت مثبت می تواند فوق العاده انگیزه و نشاط آور باشد.

به یاد داشته باشید، دوستی خوب برای کسی که به خود آسیب می زند، شامل حمایت، درک و تشویق در عین احترام به مرزهای او و تشویق به کمک حرفه ای در مواقع ضروری است.

3 انتشارات مرجع معتبر/نام دامنه:

  1. کلینیک مایو: وب سایت کلینیک مایو اطلاعات جامعی در مورد خودآزاری، علل، علائم، گزینه های درمانی و نحوه حمایت از فردی که به خود آسیب می زند، ارائه می دهد.
  2. اتحاد ملی بیماریهای روانی (NAMI): NAMI منابع و پشتیبانی ارزشمندی را برای افراد دارای شرایط سلامت روان، از جمله خودآزاری، فراهم می کند. وب‌سایت آن‌ها راهنمایی‌هایی برای درک آسیب به خود و حمایت از عزیزان ارائه می‌دهد.
  3. روانشناسی امروز: روانشناسی امروز منبع معتبری است که موضوعات مختلف سلامت روان از جمله آسیب به خود را پوشش می دهد. مقاله‌های آن‌ها بینش‌هایی را درباره درک خودآزاری ارائه می‌دهند و راهنمایی‌هایی در مورد اینکه چگونه یک دوست حامی باشیم ارائه می‌دهند.

لطفاً توجه داشته باشید که در حالی که این منابع قابل اعتماد هستند، همیشه توصیه می‌شود در هنگام برخورد با مسائل حساسی مانند آسیب رساندن به خود به چندین منبع مراجعه کنید و از مشاوره حرفه‌ای استفاده کنید.