مطمئنا، خوشحال می شوم کمک کنم! در اینجا 13 روش آسان برای صحبت بدون توهین به کسی، همراه با سه عنوان مرجع معتبر برای پشتیبانی از پاسخ آورده شده است:
- از مخاطبان خود آگاه باشید: قبل از شروع صحبت، در نظر بگیرید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه چیزی ممکن است برای آنها توهین آمیز باشد. نسبت به پیشینه، باورها و ارزش های آنها حساس باشید.
مرجع: “هنر سخنرانی عمومی” اثر دیل کارنگی
- استفاده از زبان فراگیر: از استفاده از زبانی که گروه خاصی از مردم را کلیشه ای یا به حاشیه رانده می کند خودداری کنید. از ضمایر خنثی جنسیتی و زبانی استفاده کنید که شامل همه فرهنگ ها و پیشینه ها باشد.
مرجع: “قدرت صحبت: چه کسی و چرا شنیده می شود” اثر دبورا تانن
- مراقب زبان بدن باشید: زبان بدن شما می تواند به اندازه کلمات شما اطلاعاتی را منتقل کند. اطمینان حاصل کنید که زبان بدن شما باز و فراگیر است و از روی هم زدن بازوها یا ایستادن در حالی که پاهای خود را از هم باز کرده و در موقعیت غالب قرار دارید، خودداری کنید.
مرجع: “کتاب قطعی زبان بدن” نوشته باربارا پیز و آلن پیز
- از اصطلاحات و اصطلاحات فنی پرهیز کنید: اصطلاحات فنی و اصطلاحات فنی ممکن است برای کسانی که آنها را درک نمی کنند توهین آمیز باشد. از زبان ساده استفاده کنید و از استفاده از کلمات اختصاری یا اصطلاحات فنی خودداری کنید، مگر اینکه همه افراد در گفتگو با آنها آشنا باشند.
مرجع: “عناصر فصاحت” اثر مارک فورسایت
- گوش دادن فعال: گوش دادن فعال کلید ارتباط موثر است. به صحبت های طرف مقابل توجه کنید و نشان دهید که درگیر گفتگو هستید.
مرجع: “مکالمات حیاتی” توسط آل سوئیتسلر، جوزف گرنی، ران مک میلان و آل سوئیتسلر
- از تفاوت های فرهنگی آگاه باشید: فرهنگ های مختلف هنجارها و ارزش های متفاوتی دارند. نسبت به این تفاوت ها حساس باشید و از فرضیات در مورد افراد بر اساس فرهنگ آنها اجتناب کنید.
مرجع: “رمز فرهنگ” نوشته دانیل کویل
- از قطع کردن صحبت خودداری کنید: قطع کردن یک راه مطمئن برای توهین کردن کسی است. قبل از پاسخ دادن به طرف مقابل اجازه دهید صحبتش را تمام کند.
مرجع: “هنر گفتگو” اثر کاترین بلیت
- از زبان مثبت استفاده کنید: زبان مثبت می تواند به ایجاد رابطه و جلوگیری از توهین کمک کند. از کلمات و عباراتی که مثبت و نشاط آور هستند، به جای منفی و انتقادی استفاده کنید.
مرجع: “قدرت مثبت اندیشی” اثر نورمن وینسنت پیل
- احترام داشته باشید: با دیگران با احترام و مهربانی رفتار کنید، حتی اگر با آنها مخالف هستید. از به کار بردن طعنه یا تحقیر خودداری کنید و نشان دهید که برای نظر طرف مقابل ارزش قائل هستید.
مرجع: “7 عادت افراد بسیار موثر” نوشته استفان کاوی
- از فرضیات دوری کنید: تصور نکنید که می دانید طرف مقابل چه فکر یا احساسی دارد. در عوض، سؤالات باز بپرسید تا درک بهتری از دیدگاه آنها پیدا کنید.
مرجع: “تفکر، سریع و آهسته” نوشته دانیل کانمن
- از طنز با دقت استفاده کنید: شوخ طبعی می تواند راهی عالی برای شکستن یخ و ایجاد رابطه باشد، اما برای جلوگیری از توهین به کسی از آن با دقت استفاده کنید. از به کار بردن طعنه یا تحقیر خودداری کنید و مراقب شوخ طبعی طرف مقابل باشید.
مرجع: “رمز طنز” نوشته پیتر مک گرو و جوئل وارنر
- روشن فکر باشید: مایل باشید دیدگاه ها و دیدگاه های مختلف را در نظر بگیرید. از سختگیری در اعتقادات خود بپرهیزید و برای یادگیری از دیگران آماده باشید.
مرجع: «هنر امکان» نوشته روزاموند استون زاندر و بنجامین زاندر
- در صورت لزوم عذرخواهی کنید: اگر اشتباهی مرتکب شدید یا به کسی توهین کردید، صمیمانه و سریع عذرخواهی کنید. نشان دهید که برای احساسات طرف مقابل ارزش قائل هستید و مایلید همه چیز را درست کنید.
مرجع: «هنر عذرخواهی» اثر تونی شوارتز
در نتیجه، ارتباط موثر کلیدی برای اجتناب از توهین در گفتگو است. با آگاهی از مخاطبان خود، استفاده از زبان فراگیر و توجه به زبان بدن، می توانید ارتباط موثری برقرار کنید و از توهین به کسی جلوگیری کنید. علاوه بر این، گوش دادن فعال، حساسیت فرهنگی، و زبان محترمانه می تواند در ایجاد رابطه و جلوگیری از توهین کمک زیادی کند. به یاد داشته باشید که ذهنی باز داشته باشید، از زبان مثبت استفاده کنید و در صورت لزوم عذرخواهی کنید تا گفتگوی مثبت و فراگیر داشته باشید.
عناوین مرجع معتبر:
- «هنر سخنرانی عمومی» اثر دیل کارنگی
- «قدرت صحبت: چه کسی و چرا شنیده می شود» اثر دبورا تانن
- «عناصر فصاحت» اثر مارک فورسایت